אקופונקטורה עשויה להקל על כאבי בטן בחולים עם תסמונת מעי רגיז עם שלשול (JAMA Netw Open)

טיפולי אקופונקטורה עשויים להקל על תסמיני שלשול בתת-קבוצה קטנה של חולים עם תסמונת מעי רגיז, כך עולה מתוצאות מחקר פיילוט חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הטיפולים הזמינים כיום לתסמונת מעי רגיז מתמקדים בתסמינים ולא במנגנונים הפתופיזיולוגיים. לאור זאת, חולים אלו פונים פעמים רבות לשירותי רפואה משלימה ואלטרנטיבית, דוגמת אקופונקטורה.

מחקר קודם הצביע על תוצאות מבטיחות לטיפולי אקופונקטורה בחולים עם תסמונת מעי רגיז וכעת ביקשו החוקרים להשלים מחקר רב-מרכזי, אקראי, להערכת הישימות והיעילות של אקופונקטורה לטיפול בתסמונת מעי רגיז על-בסיס תוצאי סיום מומלצים ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי. הם בחנו נקודות אקופונקטורה ספציפיות ולא-ספציפיות בהתאם לתיאוריות המקובלות.

מדגם המחקר כלל 90 חולים (60% גברים, גיל ממוצע של 34.5 שנים) עם תסמונת מעי רגיז עם שלשול שעברו טיפולי אקופונקטורה לנקודות ספציפיות, לא-ספציפיות או בנקודות שאינן מקובלות לדיקור (30 חולים בכל קבוצה). כל המשתתפים השלימו 12 מפגשים בני 30 דקות לאורך ארבעה שבועות עוקבים.

התוצאים שנבחנו כללו את שיעורי התגובה לאחר ארבעה שבועות, אשר הוגדרו כשיעור החולים בהם מדד כאב בטן הגרוע ביותר ירד בלפחות 30%, כמו גם ירידה של לפחות 50% במספר אירועי יציאות מסוג 6 או 7 לפי סולם Bristol Stool Form Scale.

מתוצאות המחקר עולה כי שיעורי התגובה המשולבים עמדו על 46.7% בקבוצת דיקור בנקודות אקופונקטורה ספציפיות ולא-ספציפיות ועל 26.7% בקבוצת דיקור בנקודות שאינן אקופונקטורה, ללא הבדל מובהק סטטיסטית בין הקבוצות. שיעורי התגובה של הקלה הולמת עמדו על 64.3%, 62.1% ו-55.2%, בהתאמה.

החוקרים מדווחים על אירועים חריגים בדרגה קלה וזמנית ב-6.6% ו-13.3% מהחולים בזרוע הטיפול בדיקור בנקודות ספציפיות ובנקודות לא-ספציפיות, בהתאמה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מרמזים כי אקופונקטורה הינה התערבות ישימה ובטוחה לטיפול בחולים עם תסמונת מעי רגיז עם אירועי שלשול. הם קוראים להשלים מחקר גדול יותר ובעל עוצמה מספקת להערכת יעילות אקופונקטורה בחולים אלו.

 

JAMA Netw Open, Dec 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה