האם לטיפול הורמונאלי השפעה על איזון לחץ הדם בנשים לאחר מנופאוזה עם יתר לחץ דם? (Menopause)

טיפול הורמונאלי חליפי באסטרוגן בלבד או באסטרוגן עם פרוגסטרון מלווה בעליה קטנה, אך מובהקת סטטיסטית, במדדי לחץ דם סיסטולי בנשים לאחר מנופאוזה עם יתר לחץ דם . עם זאת, עליה זו בלחץ הדם הסיסטולי אינה מלווה בעליה בשימוש בתרופות לאיזון לחץ הדם לאורך זמן.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשפעה של טיפול הורמונאלי לאחר מנופאוזה על איזון לחץ הדם בנשים לאחר-מנופאוזה עם אבחנה ידועה של יתר לחץ דם.

מחקרי Women’s Health Initiative היו מחקרי כפל-סמיות, אקראיים, מבוקרי-פלסבו, שכללו נשים בגילאי 50-79 שנים ובחנו את ההשפעות של טיפול הורמונאלי (אסטרוגן בלבד, או אסטרוגן עם פרוגסטרון) על הסיכון למחלת לב כלילית וסרטן שד פולשני. כעת השלימו החוקרים ניתוח משני של נתוני המחקרים והתמקדו בתת-מדגם של 9,332 נשים עם יתר לחץ דם בתחילת המחקר.

לחץ הדם נמדד בתחילת המחקר ובעד עשרה ביקורים שנתיים לאורך המחקר. הטיפול התרופתי לאיזון יתר לחץ דם נבחן בתחילת המחקר ולאחר 1, 3, 6 ו-9 שנים במהלך המחקר, כמו גם לאורך מעקב ארוך-טווח על-בסיס דיווח עצמי מצד הנשים.

בהשוואה לפלסבו, טיפול באסטרוגן בלבד לווה בעליה משמעותית סטטיסטית (p=0.02) בלחץ הדם הסיסטולי (הבדל ממוצע של 0.9 מ”מ כספית, רווח בר-סמך 95% של 0.2-1.5 מ”מ כספית) במהלך ההתערבות. באשר להשפעה המצטברת לאורך המעקב, בזרוע הנשים שטופלו באסטרוגן בלבד נרשמה עליה של 0.8 מ”מ כספית (רווח בר-סמך 95% של 0.1-1.4 מ”מ כספית) בלחץ הדם הסיסטולי.

יתרה מזאת, משלב אסטרוגן עם פרוגסטרון, בהשוואה לפלסבו, לווה בעליה ממוצעת של 1.8 מ”מ כספית בלחץ הדם הסיסטולי (רווח בר-סמך 95% של 1.2-2.5 מ”מ כספית) במהלך ההתערבות (p<0.001). באשר להשפעה המצטברת לאורך המעקב, בזרוע הטיפול באסטרוגן עם פרוגסטרון תועדה עליה ממוצעת של 1.6 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי (רווח בר-סמך 95% של 1.0-2.3 מ”מ כספית, P<0.001).

המספר הממוצע של תרופות לאיזון לחץ דם שנטלו הנשים בכל ביקור לאורך המעקב לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות במהלך ההתערבות או במעקב ארוך הטווח.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על עליה קטנה אך מובהקת סטטיסטית בלחץ הדם הסיסטולי בנשים לאחר מנופאוזה עם אבחנה קודמת של יתר לחץ דם בעקבות טיפול הורמונאלי חליפי באסטרוגן בלבד, או באסטרוגן עם פרוגסטרון. העלייה בלחץ הדם בהשוואה לפלסבו תועדה הן במהלך ההתערבות והן באופן מצטבר לאורך המעקב. עם זאת, עליה זו בלחץ הדם לא לוותה בעליה בשימוש בתרופות לאיזון לחץ הדם עם הזמן בנשים שחולקו באקראי לקבלת טיפול הורמונאלי, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו.

Menopause, Jan 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה