ההשפעה של טיפול נוגד-קרישה קודם על חומרת אירוע מוחי ותוצאות באשפוז בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד ופרפור פרוזדורים (Int J Cardiol)

שבץ

במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים מסין על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב חולים עם אירוע מוחי איסכמי ופרפור פרוזדורים בסין, טיפול קודם בנוגדי-קרישה פומיים שאינם פועלים כאנטגוניסטים לוויטמין K לווה בחומרה קלה יותר של אירוע מוחי ושיעורים נמוכים יותר של תמותה באשפוז.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את שיעורי טיפול נוגד-קרישה קודם בקומדין או נוגדי-קרישה פומיים שאינם פועלים כאנטגוניסטים לוויטמין K בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד ופרפור פרוזדורים בסין ולקבוע את הקשר בין טיפול נוגד-קרישה קודם ובין חומרת אירוע מוחי ראשוני ותוצאות באשפוז.

מדגם המחקר כלל חולים עם אירוע מוחי איסכמי והיסטוריה ידועה של פרפור פרוזדורים, אשר אושפזו לבתי חולים בין ינואר 2019 ועד יולי 2019. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין טיפול נוגד-קרישה קודם ובין חומרת אירוע מוחי ראשוני ותוצאות באשפוז.

מדגם המחקר כלל 7,181 חולים (גיל חציוני של 75 שנים, 48.7% גברים), מהם 700 (9.7%) קיבלו טיפול קודם בקומדין עם INR תת-תרפויטי, 129 חולים (1.8%) טופלו בקומדין עם INR בטווח תרפויטי ו-255 חולים (3.6%) טופלו בנוגדי-קרישה פומיים שאינם פועלים כאנטגוניסטים לוויטמין K.

ב-6,499 חולים תועד מדד CHA2DS2-VASc של 2 נקודות ומעלה טרם האשפוז, מהם 94.6% לא טופלו היטב בנוגדי-קרישה.

בהשוואה לחולים שלא טופלו קודם לכן בנוגדי-קרישה, בקב אלו שקיבלו נוגדי-קרישה פומיים שאינם פועלים כאנטגוניסטים לוויטמין K תועד סיכון מופחת לאירוע מוחי בדרגה בינונית או חמורה בקבלה לאשפוז (יחס סיכויים של 0.64, רווח בר-סמך 95% של 0.43-0.943) ותמותה באשפוז או שחרור בניגוד להמלצה רפואית (יחס סיכויים של 0.46, רווח בר-סמך 95% של 0.24-0.86). עם זאת, לא זוהה קשר מובהק סטטיסטית בין טיפול קודם בקומדין ובין חומרת אירוע מוחי או תמותה באשפוז או שחרור בניגוד להמלצה רפואית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בקרב חולים עם אירוע מוחי איסכמי ופרפור פרוזדורים, שיעור החולים עם טיפול נוגד-קרישה לא-הולם לפני האירוע המוחי נותר גבוה מאוד. טיפול קודם בנוגדי-קרישה פומיים שאינם פועלים כאנטגוניסטים לוויטמין K לווה בחומרה קלה יותר של אירוע מוחי ושיעורים נמוכים יותר של תמותה באשפוז או שחרור בניגוד להמלצה רפואית.

Int J Cardiol, Aug 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה