האזנה למוזיקה עשוי לשפר מצב רוח ולהקל על מצוקה בזמן טיפול כימותרפי (JCO Oncol Pract)

האזנה למוזיקה במהלך טיפולי כימותרפיה עשויה להביא לשיפור מצב הרוח ולהקל על המצוקה בחולים עם מחלות ממאירות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JCO Oncology Practice.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מאחר ואין התערבויות לא-תרופתיות יעילות רבות להקלה על מצוקה של חולים בזמן טיפולי כימותרפיה, הם קיוו כי מוזיקה תוכל לשמש ככלי קל ובטוח להקל על המצוקה של החולים בזמן הטיפול.

המחקר בתווית-פתוחה כלל 708 מבוגרים (גיל חציוני של 60.39 שנים; 65% נשים) עם מחלה ממארת תחת טיפול כימותרפי תוך-ורידי. המשתתפים חולקו באקראי לקבוצת התערבות עם האזנה למוזיקה (376 חולים), אשר כללה האזנה למוזיקה לפי בחירה אישית למשך עד שעה, או לקבוצת ביקורת (332 חולים) ללא האזנה למוזיקה. המטופלים דיווחו על שינויים בכאב, מצב רוח ומצוקה, אשר שימשו כתוצא העיקרי.

מהתוצאות עולה כי בקרב חולים בזרוע האזנה למוזיקה תועד שיפור משמעותי במצב רוח חיובי, ירידה במצב רוח שלילי ומצוקה (p<0.05 בכל המקרים).

מניתוח סטטיסטי עלה כי להאזנה למוזיקה הייתה תועלת בחולים מסוימים על-פי המצב המשפחתי (p=0.032) והתעסוקתי (p=0.029), כאשר במטופלים נשואים או אלמנים ואלו תחת קצבת נכות תועדו תוצאות טובות יותר.

מנגד, החוקרים לא זיהו שינויים משמעותיים במדדי כאב בין הקבוצות או שינויים בתוצאים במידה ובזמן ההתערבות הצטרף מלווה לטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מוזיקה עשויה לשמש ככלי משתלם מבחינת עלות-תועלת להקלה על הקשיים הפסיכולוגיים של חולים במהלך טיפולי כימותרפיה. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה להבין טוב יותר מדוע חלק מהחולים צפויים לתועלת עם התערבות זו.

JCO Oncol Pract, July 11, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה