השתלת איי לבלב עשויה להפחית את הסיכון לכישלון השתלה ולשפר את תוחלת החיים של מושתלי כליה עם סוכרת מסוג 1 (Nephrology Dialysis Transplantation)

השתלת איי לבלב עשויה להפחית את הסיכון לכישלון השתלה ולשפר את ההישרדות ארוכת הטווח לעומת אינסולין בלבד במושתלי כליה עם סוכרת מסוג 1, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Nephrology, Dialysis & Transplantation.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהשתלת איי לבלב הוכחה בעבר כפרוצדורה העשויה לשפר איזון גליקמי לעומת טיפול קונבנציונאלי באינסולין, אין מידע רב אודות ההשפעות ארוכות הטווח של גישת טיפול זו.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 2,393 חולים עם סוכרת מסוג 1, אשר עברו השתלת כליה בין 2000 עד 2017 בצרפת. במהלך תקופת המחקר, 381 חולים נמצאו מתאימים להשתלת איי לבלב, כאשר 47 חולים עברו את הפרוצדורה.

החוקרים השוו בין חולים לאחר השתלת איי לבלב אל מול ביקורות שטופלו באינסולין בלבד, אשר היו תואמים לפי גיל, תפקוד כלייתי או המוגלובין מסוכרר. התוצא העיקרי היה כישלון השתל, אשר הוגדר כתמותה או חזרה לדיאליזה.

חציון מרווח הזמן להשתלת איי לבלב עמד על 34.8 חודשים.

מהנתונים עולה כי הסיכון לכישלון לאחר השתלת איי לבלב היה נמוך ב-53%, בהשוואה לסיכון לכישלון לאחר טיפול באינסולין בלבד (יחס סיכון של 0.47). בנוסף, בחולים לאחר השתלת איי לבלב תועדה תוחלת חיים ארוכה יותר לאחר עשר שנות מעקב (9.61 שנים לעומת 8.85 שנים באלו תחת טיפול באינסולין). שנה אחת לאחר השתלת איי לבלב, סיכויי הישרדות השתל עמדו על 89.4%, כאשר הסיכוי להישרדות ללא טיפול באינסולין עמד על 70.2%.

החוקרים כותבים כי הממצאים מעידים על תועלת משמעותית להשתלת איי לבלב על הסיכון לכישלון שתל ותמותה בחולים עם סוכרת מסוג 1 לאחר השתלת כליה. ממצאים אלו תומכים בהשלמת השתלת איי לבלב באוכלוסיית חולים זו. למרות שדרושים מחקרים נוספים להוכחת יתרונות השתלת איי לבלב בהשוואה להשתלת לבלב, הם מקווים כי הממצאים יסייעו בהגדלת זמינות השתלת איי לבלב.

Nephrology Dialysis Transplantation, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה