ההשפעה של גיל ומין על הקשר בין לחץ דם סיסטולי ובין התוצאות הקליניות בחולים עם אירוע מוחי לאחר תרומבוליזה (Front Neurol)

בחולים עם אירוע מוחי שקיבלו טיפול תוך-ורידי ב-Alteplase זוהה קשר בין מדדי לחץ דם סיסטולי לאחר טיפול תרומבוליטי ובין התוצאות הקליניות, עם הבדלים לפי מין וגיל החולה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין מדדי לחץ דם ובין התוצאות בחולים לאחר אירוע מוחי איסכמי חד שקיבלו טיפול תוך-ורידי ב-Alteplase. מטרתם כעת הייתה לבחון את ההשפעה של גיל ומין החולים על הקשר הנ”ל.

על-בסיס נתונים שנאספו באופן פרוספקטיבי, החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי את הנתונים אודות חולים עם אירוע מוחי איסכמי חד שקיבלו טיפול תוך-ורידי ב-Alteplase עם נתונים זמינים אודות מדדי לחץ דם, כולל לחץ דם סיסטולי התחלתי, לאחר שעה ולאחר 24 שעות ממתן Altepase. הם בחנו את הקשר בין לחץ דם סיסטולי מקסימאלי, מינימאלי וממוצע ובין תוצאות הטיפול בחולים אלו, כאשר תוצאה שלילית הוגדרה בנוכחות מדד mRS (או Modified Rankin Scale) של 2-6 נקודות לאחר 90 ימים. הם בחנו את ההשפעה של גיל ומין על הקשר בין מדדים שונים של לחץ דם סיסטולי ובין התוצאים לאחר שלושה חודשים.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 1,593 חולים ,כאשר כל מדדי לחץ דם סיסטולי היו גבוהים יותר בחולים עם תוצאים טובים לעומת גרועים לאחר טיפול תרומבוליטי כנגד אירוע מוחי איסכמי.

מניתוח סטטיסטי עלה כי כל מדדי לחץ דם סיסטולי, למעט לחץ דם סיסטולי התחלתי, נקשרו עם תוצאות שליליות, עם יכולת ניבוי טוב ה (שטח מתחת לעקומה של 0.762-0.766).

מדדי לחץ דם סיסטולי נוספים, כולל לחץ דם סיסטולי לאחר שעה ולאחר 24 שעות, לחץ דם סיסטולי מינימאלי ולחץ דם סיסטולי ממוצע, נקשרו עם תוצאות שליליות בנשים לעומת גברים, בעוד שכל מדדי לחץ דם סיסטולי לאחר Alteplase נקשרו עם תוצאות שליליות בחולים בגילאי 60 שנים ומעלה, אך לא בחולים מתחת לגיל 60 שנים.

יתרה מזאת, כל מדדי לחץ דם סיסטולי לאחר Alteplase נקשרו עם תוצאות שליליות בנשים בגילאי 60 שנים ומעלה, זאת לעומת לחץ דם סיסטולי 24 שעות לאחר Alteplase בלבד בגברים מתחת לגיל 60 שנים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם אירוע מוחי לאחר טיפול תוך-ורידי ב-Alteplase, לחץ דם סיסטולי לאחר מתן הטיפול התרומבוליטי עשוי להשפיע על התוצאות הקליניות עם הבדלים בתוצאות הנוירולוגיות לפי גיל ומין.

Front Neurol, Oct 18, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה