דום נשימה חסימתי בשינה שאינו מאובחן עלול לתרום לישנוניות בחולים לאחר COVID (מתוך Eur J Neurol)

קורונה

תסמינים לאחר זיהום בקורונה דוגמת ישנוניות במהלך שעות היום, עייפות והפרעות ריכוז וזיכרון עשויים לנבוע בחלקם מירידה ביעילות השינה ודום נשימה בשינה בחלק גדול מהחולים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Neurology.

זיהום בקורונה עלול להוביל לסיבוכים ממושכים, דוגמת עייפות, ישנוניות בשעות היום או הפרעה בשינה, העשויים להימשך לאורך למעלה מ-12 שבועות ומסווגים כתסמונת Post COVID Syndrome. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את שכיחות הפרעות שינה בחולים עם תסמונת Post-COVID Syndrome באמצעות בדיקות שינה.

מדגם המחקר כלל 34 חולים עם תסמונת Post COVID Syndrome והופעה חדשה של עייפות וישנוניות לאחר זיהום בקורונה, אשר השלימו בדיקת מעבדת שינה בהתאם לסטנדרטים של ה-American Association of Sleep Medicine כחלק מההערכה הקלינית.

בדיקת מעבדת שינה הדגימה יעילות שינה נמוכה מ-80% במחצית מהחולים ומדד RDI (או Respiratory Disturbance Index) ממוצע של 9.9. לאחר הוצאת דום נשימה מרכזי, ב-12 חולים (35%) תועד מדד RDI של חמש ומעלה, עדות לתסמונת דום נשימה חסימתי בשינה.

חולים עם מדד RDI גבוה היו מבוגרים יותר משמעותית (p=0.01) עם נטייה למדד מסת גוף גבוה יותר (p=0.08) בהשוואה לחולים עם מדד RDI תקין אך ללא גורמי סיכון אחרים לתסמונת דום נשימה חסימתית בשינה. שישה חולים הסכימו לטיפול ארוך-טווח בדום נשימה חסימתי בשינה ובכולם דווח על חלוף התסמינים במהלך שעות היום.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי דום נשימה חסימתי בשינה שאינו מאובחן עשוי להוות גורם בר-טיפול להופעה חדשה של ישנונית בחלק מהחולים שחלו בקורונה.

Eur J Neurol, Nov 21, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה