פסילוסיבין עשוי להיות יעיל ובטוח לטיפול בדיכאון דו קוטבי מסוג 2 (JAMA Psychiatry)

פסילוציבין, חומר משנה תודעה המופק מפטריות, הראה יעילות ובטיחות לטיפול בדיכאון דו קוטבי מסוג 2 במחקר שבוצע על 15 נבדקים ופורסם ב- JAMA Psychiatry. הביא לפרסום יהונתן ניסן על פי המלצתו ובחירתו של פרופ' איל שוורצברג

בניסוי מבוקר לא אקראי ב-15 אנשים עם דיכאון דו קוטבי מסוג 2, רוב המשתתפים עמדו בקריטריונים במדד להפוגה מדיכאון כ-3 שבועות לאחר מנה בודדת של 25 מ”ג פסילוסיבין סינטטי, חומר אורגני שקיים בפטריות פסילוסיבין. רובם של הנבדקים נותרו בהפוגה 12 שבועות לאחר מתן הטיפול ללא התפתחות של מאניה, תסמיני היפומאניה או אובדנות. ממצאים אלו פורסמו במאמר חדש שפורסם ב- JAMA Psychiatry.

הפרעה דו קוטבית מסוג 2 היא מצב נפשי שעלול להיות כרוני וקשור לעתים קרובות לאפיזודות של דיכאון עמידות לטיפול.

פסילוציבין הוא אלקלואיד צמחי טבעי המופק מפטריות פסילוציבין. כאשר בולעים את החומר, הוא מייצר אפקט משנה תודעה המתווך בין השאר באמצעות פעולתו כאגוניסט לקולטן 5HT2a.15. מחקרים הראו כי פסילוסיבין עשוי להגביר למידה אסוציאטיבית, גמישות קוגניטיבית ונוירופלסטיות. מספר מחקרים עדכניים מצביעים על כך שלחומר יש תכונות טיפוליות בהפרעת דיכאון מג’ורי, כשהמחקר הגדול ביותר השווה מינונים של 1 מ”ג, 10 מ”ג ו-25 מ”ג של פסילוסיבין בליווי תמיכה פסיכולוגית ב-233 חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי עמידים לטיפול, והמינונים הגבוהים יותר הראו השפעה נוגדת דיכאון ניכרת עם עדות לעמידות לאחר 3 חודשים לאחר חשיפה בודדת לפסילוסיבין. ניסויים אלו לא היו ללא תופעות לוואי, כאשר כאבי ראש, בחילות, עייפות ואינסומניה היו הנפוצות ביותר.

מתוך 15 המשתתפים במחקר, 6 גברים ו-9 נשים בגיל ממוצע של 37.8 שנים, לכולם היו ציונים נמוכים יותר בשבוע השלישי במדד שנבחר למדידת רמת הדיכאון. ניתוח מדדים חוזרים לאורך תקופת המחקר הדגים ציונים נמוכים יותר בכל נקודות הזמן שנבדקו לאחר הטיפול, כולל נקודת הסיום בשבוע ה-12 (P < .001).

למחקר ב- JAMA Psychiatry

 

 

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה