ההשפעה של דיאטה פרו-דלקתית על מדדי כאב בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך (Arthritis Care & Res)

מדדים גבוהים יותר בסולם הרכב תזונה פרו-דלקתי בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך מלווים בסיכון מוגבר לכאב בדרגה חמורה יותר לאורך עשר שנות מעקב, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research.

מדגם המחקר כלל 944 מבוגרים בגילאי 50-80 שנים מהקהילה (גיל ממוצע של 62.9 שנים; 51% נשים, מדד מסת גוף ממוצע של 27.9 ק”ג/מ2), מהם 60% עם עדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך.

בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית שימש לזיהוי שינויים מבניים בברך על-בסיס נפח הסחוס ונגעים במח העצם ולאורך המעקב; מדדי כאב לפי סולם Western Ontario and McMaster Universities Osteoarthritis Index שימשו להערכת הכאב בברך. דלקתיות הרכב התזונה נקבעה על-פי מדד E-DII (Energy Adjusted Dietary Inflammatory Index) על-בסיס מידע תזונתי משאלון Food-Frequency Questionnaire.

לאורך מעקב של 10.7 שנים, מדד E-DII גבוה יותר נקשר בקשר חיובי עם מדדי כאב גבוהים יותר לאחר תקנון לגיל, מין, מדד מסת גוף, מספר צעדים בכל יום, רמת השכלה, בעיות רגשיות, מצב תעסוקתי, מחלות רקע ועדות הדמייתית לאוסטיאוארתריטיס של הברך.

לא זוהה קשר בין מדדי E-DII ובין אובדן נפח סחוס טיביה או אובן כולל של מח העצם.

בחולים עם מדדי E-DII גבוהים יותר תועד סיכון גבוה יותר למגמת כאב בינוני (יחס סיכון יחסי של 1.19), בהשוואה לאלו עם מגמת כאב מינימאלי לאורך תקופת המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בהשערה כי דיאטה אנטי-דלקתית עשויה להפחית כאב בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת ההשפעה האפשרית של דיאטה אנטי-דלקתית להקלה על הכאב בחולים אלו.

Arthritis Care & Res, Jan 29, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה