מתן תוך-ורידי של תיאמין עשוי לספק הגנה כלייתי בחולים עם הלם ספטי (Critical Care)

טיפול תוך-ורידי בתיאמין הוביל להפחתת הצורך בטיפול כלייתי חליפי בחולים עם הלם ספטי, בפרט בחולים עם חסר תיאמין, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Critical Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בחולים עם הלם ספטי ישנה שכיחות גבוהה של נזק כלייתי. למרות שהתועלת של תוספי תיאמין נבחנה במחקרים קודמים בחולים עם הלם ספטי, התוצאות הכלייתיות לא נבחנו באופן ספציפי בעבר.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק שכלל 158 חולים (גיל חציוני של 70 שנים) עם הלם ספטי משני מחקרים (תיאמין בחולים עם הלם ספטי ותיאמין להגנה כלייתית בהלם ספטי). המשתתפים חולקו באקראי לקבלת תוספי תיאמין (73 חולים) או פלסבו (85 חולים).

התוצא העיקרי של המחקר היה הישרדות ללא טיפול כלייתי חליפי.

בקרב חולים שטופלו בתוספי תיאמין, בהשוואה לאלו בזרוע הפלסבו, תועד סיכוי גבוה יותר להישרדות ללא טיפול כלייתי חליפי בעת השחרור מבית החולים (יחס סיכויים מתוקן של 2.05, p=0.029).

מספר גבוה יותר משמעותית של חולים בזרוע ההתערבות לא נדרש לטיפול כלייתי חליפי (יחס סיכויים מתוקן של 2.59, p=0.048).

בקרב חולים עם חסר תיאמין, מתן תוספי תיאמין לווה בסיכויים גבוהים יותר להישרדות ללא טיפול כלייתי חליפי בעת השחרור מבית החולים (יחס סיכויים מתוקן של 8.17, p=0.007).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתן תוך-ורידי של תיאמין לווה בשיעורי הישרדות גבוהים של חולים עם הלם ספטי ללא צורך בטיפול כלייתי חליפי, כאשר התועלת הנ”ל בולטת יותר בקרב חולים עם רמות תיאמין נמוכות.

Critical Care, Feb 6, 2024

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה