השוואה בין אנורקסיה נרווזה לאנורקסיה נרווזה אטיפית מבחינת תבניות רגשיות ותחלואה נילווית (Int J Eat Disord)

מטרת מחקר זה, שפורסם לאחרונה בעיתון הבינלאומי להפרעות אכילה (International Journal of Eaing Disorder) היה לבחון את ההבדלים בין האבחנות, Atypical Anorexia Nervosa ו- Anorexia Nervosa, מבחינת ההתנהגויות והפתולוגיה הבסיסית של הפרעת האכילה, המאפיינים הדמוגרפיים והתחלואה הפסיכיאטרית הנילווית. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

אנורקסיה נרווזה אטיפיקלית – Atypical Anorexia Nervosa  או Atypical AN מתקיימת באלו העונים על קרטריוני הפרעת האכילה הרסטריקטיבית Anorexia Nervosa  (AN) אך הם בעלי משקל תקין. מדובר במינוח שאינו נכון (מיסנומר) כיוון שאבחנת Atypical AN שכיחה ונפוצה יותר מאבחנת AN.

הספרות מצביעה על דמיון משמעותי בין שתי האבחנות מבחינת הפתולוגיה הבסיסית של הפרעת האכילה ומבחינת התחלואה הפסיכיאטרית הנילווית. מספר עבודות העידו על חומרה משמעותית יותר של פרמטרים פסיכולוגיים דוגמת חרדה הקשורה בצורת הגוף והמשקל בAtypical AN.

מטרת מחקר זה של פיטרמן-האריס, שפורסם לאחרונה בעיתון הבינלאומי להפרעות אכילה (International Journal of Eaing Disorder) היה לבחון את ההבדלים בין שתי האבחנות, AN וAtypical AN, מבחינת ההתנהגויות והפתולוגיה הבסיסית של הפרעת האכילה (לדוגמא פחד מאכילה ופקפרציוניזם). כמו כן הושוו המאפיינים הדמוגרפיים והתחלואה הפסיכיאטרית הנילווית.

תוצאות המחקר, שכלל 215 משתתפים שאובחנו עם Atypical AN ו-249 שאובחנו עם AN, הראו הבדלים בין הקבוצות. בעוד קבוצת ה- Atypical AN דיווחה על הערכת יתר של משקל ודימוי גוף, קבוצת ה-AN הראתה ציונים גבוהים יותר בחשש מאכילה (חרדת אכילה, הימנעות מאכילה) ובחשש מאכילה חברתית, וכן הראו יותר סימפטומים טורדניים כפייתיים. לא נמצאו הבדלים משמעותיים מבחינת חומרת המחלה, התנהגויות הקשורות בהפרעת אכילה, תחלואה פסיכיאטרית, פרפקציוניזם או פקטורים דמוגרפיים. המחקר, שבחן את ההבדלים בהתנהגויות ובחומרת הפרעת האכילה בין שתי הקבוצות, מצא שההבדלים בין הקבוצות התמקדו בתפיסת הצורה והמשקל (Atypical AN) למול חרדת אכילה כללית וחברתית וכן סימפטומים טורדניים כפייתיים בקבוצת ה-AN. מלבד כך לא נמצאו הבדלים מהותיים בין הקבוצות, ולכן ייתכן ויש צורך בהערכה מחדש של הקטגוריות, לאור הדמיון הרב ביניהן. החוקרים סיכמו בכך שקיימת חפיפה משמעותית בין AN ל- Atypical AN.

למאמר ב-  International Journal of Eating Disorder

הערת העורך:  ההבדל המהותי בין אבחנות AN ו-Atypical AN הינו המשקל, שתקין ב-Atypical AN ונמוך ב-AN. מעבר לכך, ייתכן מאוד ומדובר בספקטרום של אותה המחלה. לפיכך, ייתכן שבמשקל תקין, המרכיב הפסיכולוגי הדומיננטי מתמקד בדימוי הגוף והמשקל, לעומת השלבים בהם המשקל נמוך ותת התזונה חמורה, אז מתבססים חרדת האכילה, חשש מאכילה בחברה והסימפטומים הטורדניים-כפייתיים הנילווים, כמרכיבים הפסיכולוגיים המרכזיים.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה