סכיזופרניה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (J Am Heart Assoc)

סכיזופרניה מלווה בעליה משמעותית בסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם, כאשר הקשר בולט במיוחד בקרב נשים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association.

המחקר התצפיתי כלל למעלה מ-4.1 מיליון משתתפים ללא היסטוריה של מחלות לב וכלי דם (גיל חציוני של 44 שנים) ממאגר נתונים רפואיים ביפן.

התוצא העיקרי היה משלב של אוטם לבבי, אנגינה פקטוריס, אירוע מוחי, אי-ספיקת לב, פרפור פרוזדורים ותסחיף ריאתי; תוצאים משניים כללו את התוצאים הפרטניים הללו.

החוקרים בחנו את הקשר בין סכיזופרניה ובין היארעות מחלות לב וכלי דם בגברים ובנשים והשלימו תקנון לגיל, מדד מסת גוף, יתר לחץ דם, סוכרת, דיסליפידמיה, עישון סיגריות ,צריכת אלכוהול וחוסר פעילות גופנית. הם השלימו ניתוח של תת-קבוצה לפי גיל (50 ומעלה לעומת מתחת ל-50 שנים), השמנת-יתר, יתר לחץ דם, סוכרת, דיסליפידמיה ועישון.

במהלך מעקב ממוצע של 1,288 ימים תועדו 182,158 אבחנות של מחלות לב וכלי דם, עם שיעורי היארעות של 141.1 מקרים ל-10,000 שנות-אדם בגברים ו-112.0 מקרים ל-10,000 שנות-אדם בנשים.

בהשוואת חולים עם סכיזופרניה לעומת אלו ללא סכיזופרניה, הסיכון למחלות לב וכלי דם באלו עם ההפרעה הפסיכיאטרית היה גבוה יותר בנשים לעומת הסיכון בגברים (יחס סיכון של 1.63 לעומת 1.42, בהתאמה, p=0.0049), הבדל אותו מייחסים החוקרים לשינויים הורמונאליים במהלך היריון ומנופאוזה או גורמי סיכון קרדיווסוקולאריים דוגמת חוסר פעילות גופנית.

בקרב אלו עם סכיזופרניה, יחסי הסיכון לתוצאים הפרטניים שהיו מובהקים סטטיסטית בגברים ובנשים, בהתאמה, עמדו על 1.04 ו-1.31 לאוטם לבבי; 1.33 ו-1.53 לאנגינה פקטוריס; 1.42 ו-1.80 לאי-ספיקת לב; ו-1.02 ו-1.44 לפרפור פרוזדורים.

סכיזופרניה לוותה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בגברים ובנשים באלו מתחת לגיל 50 ובאלו בגילאי 50 שנים ומעלה; התוצאות היו עקביות בכל תתי הקבוצות שנבחנו במסגרת המחקר.

לאור ממצאים אלו, החוקרים קוראים לאנשי צוות רפואי לכלול בדיקות סקר שגרתיות וטיפול בסכיזופרניה במסגרת הטיפול הסטנדרטי. על פסיכיאטרים וקרדיולוגים לשתף פעולה למניעת מחלות לב וכלי דם, בפרט בנשים.

J Am Heart Assoc, Feb 27, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה