רמות CRP ויחס בין אאזנופילים לטסיות מנבאים אירועים חריגים בחולים מאושפזים בשל התלקחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (Cureus)

במאמר שפורסם בכתב העת Cureus מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי רמות CRP (או C-Reactive Protein) ויחס ביןאאזנופילים וטסיות (Eosinophil-to-Platelet, או EPR) הם מנבאים משמעותיים ובלתי-תלויים של אירועים חריגים בחולים מאושפזים עם התלקחות חדה של מחלת ריאות חסימתית כרונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון ידועים להתלקחות מחלת ריאות חסימתית כרונית אינם מספקים הסבר מלא לשונות בנטייה להתלקחויות אלו; אין נתונים רבים אודות סמנים אפשריים לניבוי התלקחות מחלת הריאות.

במחקר הפרוספקטיבי, תצפיתי, החוקרים בחנו את הנתונים הקליניים והמעבדתיים, כולל רמות CRP בדם ויחס בין אאזנופילים לטסיות, סרקופניה, תפקוד ריאתי, מצב תזונתי ושבריריות.

אוכלוסיית המחקר כלל 200 מבוגרים מעל גיל 40 שנים עם אבחנה של מחלת ריאות חסימתית כרונית, אשר אושפזו בשל התלקחות חדה, 50 מהם אובחנו עם סיבוכים.

מהנתונים עולה כי הן רמות CRP מוגברות והן יחס גבוה בין אאזנופילים לטסיות הינם מנבאים משמעותיים של אירועים חריגים בניתוח מתוקן בחולים עם התלקחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.71 ו-0.76, בהתאמה).

בניתוח רב-משתני, יחס EPR (יחס סיכויים מתוקן של 2.33), רמות CRP (יחס סיכויים מתוקן של 2.09), כמו גם סרקופניה (יחס סיכויים מתוקן של 2.33), נקשרו באופן מובהק סטטיסטית עם הסיכון לאירועים חריגים.

מדד תסמיני מחלת ריאות חסימתית כרונית, שברירית והפרעות תזונה זוהו כגורמים מנבאים בניתוח דו-משתני, אך לא בניתוח רב-משתני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקות סקר לרמות CRP וליחס בין אאזנופילים לטסיות בקבלה לאשפוז עשויים לסייע בזיהוי חולים בסיכון גבוה לסיבוכים בהם נדרש ניטור אגרסיבי יותר וטיפול הולם.

Cureus, March 21, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה