ההשפעה של גירוי לשד עצם על שיעורי החלמה לאחר תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף (Am J Sports Med)

גירוי לשד העצם (Bone Marrow Stimulation) לא הוביל לשיפור החלמה בחולים לאחר תיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף ולא הוביל לשיפור בתוצאות לאחר-ניתוח או בטווח התנועה, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of Sports Medicine.

החוקרים השלימו סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של חמישה מחקרים שדיווחו על שיעורי החלמה ותוצאים לפי דיווחי המטופלים להערכת תוצאות גירוי לשד עצם לאחר ניתוח ארתרוסקופי לתיקון מסובבי הכתף. מדגם המחקר כלל 499 ניתוחים לתיקון ארתרוסקופי עם או ללא הוספת גירוי לשד העצם.

מהנתונים עולה כי שיעורי ריפוי היו דומים בבדיקות הדמיה בין חולים לאחר גירוי לשד עצם (83.3%) ואלו בהם לא הושלמה התערבות זו (79%) לאחר מעקב ממוצע של 6-29 חודשים. החוקרים קבעו כי ההבדל בשיעורי החלמה בין הקבוצות לא היה מובהק סטטיסטית.

מהנתונים עולה עוד כי אין הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בתוצאים לאחר-ניתוח, כולל במדד Constant Score (הבדל ממוצע של 1.41) ומדד American Shoulder and Elbow Surgeons Scores (הבדל ממוצע של 0.77). לאחר ניתוח נתונים משני מחקרים שדיווחו על טווח תנועה, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בכיפוף קדמי (הבדל ממוצע של 2.45 מעלות) וסיבוב חיצוני (הבדל ממוצע של 0.81 מעלות) בעת ביקור מעקב אחרון.

החוקרים כותבים כי הוספת גירוי לשד העצם לתיקון ארתרוסקופי של מסובבי הכתף עשוי להוביל למשך ניתוח ארוך יותר, סיכון גבוה יותר לשברי גבשושית ועליה בסיכון להתנתקות העוגן בחולים עם אוסטיאופורוזיס. ממצאי המחקר אינם תומכים בהוספת גירוי לשד העצם במטרה לשפר את תוצאות הערבויות לתיקון מסובבי הכתף.

Am J Sports Med, Jan 22, 2024

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה