מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול מלווה בסיכון מוגבר לאוסטיאוארתריטיס (Arthritis Research & Therapy)

מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול (Non-Alcoholic Fatty Liver Disease) הינו גורם סיכון בלתי-תלוי לאוסטיאוארתריטיס, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי דלקת בדרגה נמוכה והפרעות מטבוליות עשויות להיות מעורבות באופן חלקי לפחות בהופעת מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ואוסטיאוארתריטיס. המשמעות הינה כי לשתי המחלות הללו גורמים דומים, אך אין מחקרים רבים להערכת הקורלציה בין השתיים.

להערכת הקשר בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ואוסטיאוארתריטיס, החוקרים השלימו מחקר חתך שהתבסס על נתוני סקר ה-National Health and Nutrition Examination Survey לשנים 2017-2018. הם כללו 2,262 חולים מעל גיל 20 שנים (גיל ממוצע של 48.1 שנים; 47.8% גברים), מהם 12.8% עם אבחנה של אוסטיאוארתריטיס (317 חולים) ו-41.5% עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול (1,140 חולים).

מניתוח סטטיסטי עלה קשר מובהק סטטיסטית בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין אוסטיאוארתריטיס, הן לפני והן לאחר תקנון למשתנים (יחס סיכויים מתוקן של 1.72, רווח בר-סמך 95% של 1.26-2.34). מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה קשר עקבי ומשמעותי בין מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ובין אוסטיאוארתריטיס לפי גיל, מין, השמנה, תסמונת מטבולית וריכוז hs-CRP גבוה (p>0.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול הינו גורם סיכון בלתי-תלוי של אוסטיאוארתריטיס והם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת המנגנון הקושר בין שתי המחלות. לאור המגפה הנוכחית של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול ואוסטיאוארתריטיס על הרופאים להשלים בדיקות סקר למחלת הכבד בחולים עם דלקת מפרקים ולהתערב מוקדם.

Arthritis Research & Therapy, Jan 31, 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה