חדשות

כיצד תכשירים מעוררים מסייעים בשיפור הקשב במטופלים? (Science)

04/04/2020

 

תכשירים מעוררים (סטימולנטים) דוגמת Methylphenidate ואחרים פועלים דרך הגברת המוטיבציה של המטופלים להשלים משימות קשות ע"י העלאת רמות דופמין ולא דרך שיפור יכולת הריכוז, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Science.

 

מדגם המחקר כלל 25 גברים ו-25 נשים בגילאי 18-43 שנים, אשר השלימו בדיקת Functional MRI לפני המחקר, במהלכו ומיד לאחר השלמת משימות קוגניטיביות, כמו גם בדיקת PET להערכת רמות דופמין בסטריאטום לפני, במהלך ולאחר המחקר.

 

כל המשתתפים השלימו את הניסוי שלוש פעמים – פעם אחת לאחר נטילת פלסבו, פעם אחת לאחר נטילת Methylphenidate ופעם אחת לאחר נטילת מינון נמוך של Sulpride, שהינו אנטגוניסט לקולטן D2 המעלה רמות דופמין בסטריאטום. המשתתפים התבקשו להשלים סדרה של משימות קוגניטיביות, חלקן קלות מאחרות, בתמורה לתשלום מסוים. אלו שהסכימו להשלים את המשימות הקשות ביותר היו צפויים לקבלת סכום הכסף הגדול ביותר.

 

משתתפים עם רמות דופמין נמוכות יותר בחרו להשלים משימות פחות קשות, אך אלו עם רמות דופמין גבוהות יותר – בין אם בתחילת המחקר או בתגובה לטיפול תרופתי – בחרו במשימות קשות יותר, רמז לכך שהם היו ממוקדים יותר בתועלת ולא במאמץ הנדרש.

 

באלו עם רמות דופמין גבוהות יותר באופן טבעי לא תועד ערך מוסף לנטילת תרופת המחקר, ולמעשה, נרשמה ירידה קלה. מדובר בממצא חשוב לדברי החוקרים, שכן אנשים רבים נוטלים תכשירים מעוררים כמו Methylphenidate במטרה לשפר את הקשר, בעיקר סטודנטים הנוטלים טיפול זה בכדי לסייע להם בלימודיהם.

 

בחלק השני של המחקר, החוקרים עקבו אחר מבט העיניים של הנבדקים במהלך השלמת משימה נוספת לביצוע בקצב אישי. המעקב אחר מבט העיניים מרמז לרגישות אנשים למידע קוגניטיבי, כאשר ככל שהמשתתפים בהו בהצעה לתקופה ממושכת יותר, כך הם נטו יותר לבחור בהצעה זו. עם זאת, תופעה זו תועדה בעיקר כאשר הם התמקדו בתועלת ולא בעלויות.

 

החוקרים מאמינים כי זהו המחקר הראשון שזיהה כיצד בדיוק תכשירים מעוררים משפיעים על התפקוד הקוגניטיבי ומהנתונים עולה כי תכשירים אלו משפרים את התפקוד הקוגניטיבי דרך הגברת רמות דופמין ושיפור מוטיבציה קוגניטיבית.

 

Science. Published online March 20, 2020

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני