Cognitive Function

בעיות קריאה בילדות מלוות בסיכון מוגבר להפרעות זיכרון בבגרות (J Epidemiol Community Health)

בעיות קריאה בילדות מלוות בסיכון מוגבר לזיכרון מילולי גרוע יותר בגיל העמידה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Epidemiology & Community Health.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין נתונים רבים אודות הקשר ארוך הטווח בין בעיות קריאה בילדות ובין התפקוד הקוגניטיבי בבגרות. מטרתם כעת הייתה לבחון את הנושא תוך הערכת התפקוד הקוגניטיבי בגיל העמידה (סביב גיל 43 שנים) ובגיל מבוגר (סביב גיל 69 שנים) וכן לקבוע אם הקשרים תלויים ברמת ההשכלה.

נתונים ממדגם MRC National Survey of Health and Development שימשו למחקר זה, כאשר בעיות קריאה הוגדרו על-פי מבחן קריאה בגיל 11 שנים. החוקרים אספו מידע אודות 5,362 נבדקים שנולדו באנגליה, סקוטלנד ווילס במהלך השבוע הראשון של שנת 1946. בגיל 11 שנים, כל המשתתפים השלימו מבחן קריאה אשר שימש את החוקרים כעת לזיהוי אלו עם בעיות קריאה.

זיכרון מילולי ומהירות עיבוד מידע נמדד בגיל 43, 53, 60-64 ו-69 שנים ומבחן ACE (Addenbrooke’s Cognitive Examination) הושלם בגיל 69 שנים. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשרים בין בעיות קריאה וזיכרון מילולי ומהירות עיבוד מידע. כמו כן, החוקרים בחנו את הקשר בין בעיות שינה ובין הציונים במבחן ACE-III והשלימו ניתוח סטטיסטי במטרה לקבוע אם רמת ההשכלה עמדה בבסיס הקשרים המתוארים.

מדגם המחקר הסופי כלל 1,051 משתתפים לאחר תקנון למשתנים שונים, כולל מין, רמת השכלה ומעמד סוציו-אקונומי, החוקרים מצאו כי בעיות קריאה בגיל 11 שנים לוו בזיכרון מילולי גרוע יותר (p<0.001) במהלך המעקב. עם זאת, לא זוהה קשר בין בעיות קריאה ובין קצב ההידרדרות הקוגניטיבית מגיל 43 לגיל 69 שנים.

בעיות קריאה בגיל 11 שנים לוו בשליפה של פחות 5.65 מילים במשימת שליפת 15 מילים בגיל העמידה. בנוסף, בעיות קריאה בילדות נקשרו בקשר מובהק סטטיסטית עם סיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי בגיל 69 שנים, כאשר קשר זה היה מתווך בחלקו ע”י רמת ההשכלה.

שיעור המשתתפים עם ציון ACE-III נמוך מ-82 עמד על 32.95% בקרב אלו עם בעיות קריאה בילדות ועל 4.75% בקרב אלו ללא בעיות קריאה. בדומה, שיעור המשתתפים עם ציון נמוך מ-88 נקודות עמד על 61.36% בקרב אלו עם בעיות קריאה בילדות ועל 18.43% באלו ללא בעיות קריאה בילדות. היסטוריה של בעיות קריאה בילדות לוותה בירידה של 5.14 נקודות במבחן ACE-III בגיל 69 שנים.

ממצאי המחקר מעידים כי בעיות קריאה בילדות מלוות בהשפעות שליליות ארוכות טווח על התפקוד הקוגניטיבי לאורך תקופה של עד שישה עשורים.

J Epidemiol Community Health. Published online July 6, 2021

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה