מאמרי מערכת

נהיגה בגיל השלישי - מה חדש?/ מאת ד''ר ארתור ליבוביץ, עורך גריאטריה

13/06/2007

מספר הנהגים הקשישים נמצא בעליה ולפי התחזית צפוי להכפיל את עצמו עד שנת 2020.  אז יהיו 38% מן הנהגים על כבישי ארה"ב מעל גיל 70 (1). כישורי הנהיגה של נהגים מבוגרים הם נושא חשוב לבריאות הציבור. באופן אישי הנהיגה מעניקה לאדם  הקשיש גישה לחיי חברה , חיי תרבות, חיי משפחה וקניות.

הנהיגה היא פעילות מורכבת הדורשת שילוב של יכולות פסיכומוטוריות, כמו: שיפוט, זיכרון, קשב ושליטה עם חושים טובים וערים. רופאי הקהילה נושאים בעול העיקרי להערכת כשירותם ומעקב מצבם של נהגים קשישים.

בישראל, נדרשים נהגים מעל גיל 65 להצהרה על מצבם הבריאותי יחד עם בדיקה גופנית הנעשית על ידי רופא המשפחה שלהם. הנהגים שבין הקוראים שלנו מכירים את הטופס  ואת הנוהל. בין היתר, הרופא האישי נדרש ביום הבדיקה לחוות דעה  אם להמליץ על הערכה נוספת ומעמיקה יותר שמבצע המכון לבטיחות בדרכים. נקודה זו עלולה להביא במבוכה את הרופא ולגרום אי נעימות למטופל.  כי הרי לא נעים לומר לאדם מוכר (הפאציאנט)  כי עליו לעבור בדיקה של גוף שלישי לגבי כושר הנהיגה. האמת היא שגם אם זהו רגע מביך מעט ביחסי רופא מטופל, הרי נדרשת פתיחות והחלטה שאין לדחות.  הבדיקה של המכון לבטיחות בדרכים היא מקצועית מאוד ומתחשבת.  מאידך חשוב שקהל הנהגים הקשישים יגלה ביקורת עצמית ובשעת הצורך יפנה לרופא וידרוש בעצתו ואף יבקש בעצמו הפנייה לבדיקה במכון לבטיחות בדרכים.

מעבר לכישורים האישיים יש לקחת בחשבון שחלק מן הקשישים נוטלים תרופות שעלולות להשפיע על הערנות ועל מהירות התגובה. אחרים סובלים מבעיות ראייה שעלולות להקשות  על הנהיגה בשעת דמדומים ובלילה.

מומחים הגדירו שורה של  מצבים שמחייבים את הנהג – כל נהג  - לפנות לבדיקה והם:הקושי לשמור על נתיב, הקושי בזיהוי סביבה מוכרת, הקושי בזיהוי אורות הרמזורים, רעד וקושי בהפעלת דוושות הגז או המעצורים, קשיים בזיהוי סימני הדרך וקושי בתמרון לחנייה.  בינתיים,  מי שמתקשה בראיה  בחושך, מוטב שלא ינהג בלילה. המלצה נוספת היא להימנע מנהיגה בשעות השיא בהן עומס התנועה גדול והלחץ רב.

מה מלמדת הספרות הרפואית העדכנית בעניין חשוב זה ?

מאמר בעיתון Injury Prevention  משנת 2002 מדווח כי התנגשויות עם תוצאות קטלניות בהן מעורבים קשישים צפויות לעלות ב- 15% לקראת שנת 2030 (2). 

בלי ספק הדור של אלו שנולדו אחרי מלחמת העולם השנייה – דור ה-   " Baby Boom" הוא שיאריך ימים ויתמיד בנהיגה יותר מכל דור אחר והוא שיהיה מעורב בתאונות הצפויות. רופאים ידרשו יותר ויותר להמליץ:  המשך או חדל לנהיגת מטופליהם הקשישים.

 

האם הנחיות בצורת "guidelines"    יוכלו לסייע ?  עניין זה נבחן בגיליון של חודש מרץ 2007 של "רפואה ומשפט" היוצא בארה"ב (3) ונמצא בעייתי. ל- "guidelines" מפורטים ככל שיהיו אין תוקף של חוק...    מיומנותו הקלינית והאנושית של כל רופא משפחה תמשיך להיות בסיס ליכולתו להתמודד עם השאלה של המשך נהיגה במטופל קשיש.

 

ב- JAGS השנה פורסם מאמר של  Molnar  וחבריו (4) שסוקרים כמה מן הבדיקות שאפשר לבצע במרפאתו של הרופא כדי להעריך את כושרו של קשיש עם דמנציה קלה להמשיך ולנהוג.  

 

 אישית, אני חושב שעצם המחשבה לבצע מחקר כזה מעידה על גישה מאוד אופטימית. ומה אם כל הטסטים המוצעים תקינים ?  אין ספק שאלו המקרים המובהקים שלטובת העניין  האישי והציבורי יש להפנות להערכה פורמלית של המכון לבטיחות בדרכים. כל פעם שנהגתי כך – נתקבלה גישתי זו בהבנה מלאה ע"י המטופלים.  בנושא זה ראוי לצטט מאמר שפורסם ב- Gerontologist  מאפריל 2007 שמדווח על כך שהפסקת נהיגה אצל קשישים עלולה להיות קשורה ביותר  סימנים של דיכאון (5).  ואומנם יש לאמץ גישה מקדימה ולפי הצורך להכין את הפסקת הנהיגה גם בעזרת תמיכה פסיכולוגית וסביבתית נאותה.

 

נעבור כעת  לזווית נוספת של עניין הנסיעות בדרכים וקשישים.  אפשר לומר שהמכוניות החדישות הנוסעות על הכבישים של שנות האלפיים הן בטוחות ומצוידות באביזרי בטיחות הרבה יותר מאשר בעבר. אבל מה בדבר  הכבישים וסימני הדרך ? לאחרונה דווח כי הצמתים התעבורתיים, אינם מסומנים  כיאות בעיקר באשר לפניות לצדדים  (6).  דבר זה נמצא  כמפריע   גם לצעירים אך יותר לנהגים הקשישים.

שאלה חשובה היא: האם אפשר להדריך נהגים זקנים לנהיגה  שתותאם לשלב זה של חייהם ?  או במילים אחרות האם אפשר לחנך נהגים זקנים ?  יש בעולם ניסיונות שונים על "חיזוק כישורי הנהיגה" אצל קשישים אך הגדיל לעשות העיתון  Journal of Safety Research  שמדווח השנה על ניתוח התוצאות של המסגרות "המחנכות/מחזקות" נהגים קשישים  (7).  

 המסקנה היא מעניינת  - מצד אחד נאמר באופן חד-משמעי שהתוצאות "צנועות" אך מצד שני מודגש כי הן מעודדות להמשך המחקר בנושא. אין ספק שלצד המאמצים הנעשים מול כל מרכיבי הבעיה של בטיחות הנהיגה בזיקנה יש להקצות גם משאבים להדרכה אישית.

נסיעה בטוחה לכולם.

 

 

References  

  1. Freund B. Office Based Evaluation of the Older Driver.

J Am Geriatr Soc, 2006 ; 54(12):1943-1944.

  1. Lyman S, Ferguson SA, Braver ER et al. Older driver involvements in police reported crashes and fatal crashes. Trends and projections. Inj Prev. 2002;8:116-120.
  2. Beran RG. Legal implications of public health guidelines.  Med Law, 2007;26(1):69-74.
  3. Molnar FJ, Patel A, Marshall SC et al. Clinical utility of office- based predictors of fitness to drive in persons with dementia: A systematic review. J Am Geriatr Soc, 2006; 54(12):1809-1824.

 

 

  1. Windsor TD, Anstey KJ, Butterworth P, Luszcz MA, Andrews GR. The role of perceived control in explaining depressive symptoms associated with driving cessation in a longitudinal study. Gerontologist, 2007; 47(2):215-223.
  2. Shechtman O, Classen S, Stephens B, Bendixen R, Belchior P, Sandhu M, McCarthy D, Mann W, Davis E. The impact of intersection design on simulated driving performance of young and senior adults. Traffic Inj Prev, 2007; 8(1):78-86.
  3. Kua A, Korner-Bitensky N, Desrosiers J, Man-Son-Hing M, Marshall S. Older driver retraining :a systematic review of evidence of effectiveness. J Safety Res, 2007 ; 38(1): 81-90.

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2021 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני