pharmacology

לחשוב מחוץ לקופסא / סקירת מאמר מה-NEJM מאת סימה לבני, רוקחת מנהלת (* המרכז לייעוץ תרופתי אישי)

     העדר היענות ללקיחת תרופות, זוהה כבר מזמן כמחסום להשגת תוצאים בריאותיים

    טובים יותר      עבור חולים. הספרות מצביע על כך שכמחצית מהפציינטים  לא “דבקים” (adhere) לטיפולים התרופתיים שלהם.

    התוצאה היא שיותר מ 100 מיליארד דולר, מבוזבזים כל שנה על אשפוזים מיותרים.

   חוסר היענות פוגע גם באיכות ובאורך החיים. המאמר מציג הערכה שדבקות טובה יותר 

 לטיפול  תרופתי ביתר לחץ דם בלבד, יכולה למנוע 89,000 מקרי תמותה טרום זמנם

בארה”ב כל שנה.

    בניתוח הסיבות לדבקות נמוכה, מצוינים במאמר מספר גורמים: עלות התרופות הינה

מרכיב חשוב,  אך נמצא שגם אצל חולים שפטורים לחלוטין מתשלום עבור תרופותיהם,

הדבקות לא  עולה על   60%.

פקטור חשוב נוסף הינו חוסר תיאום בין מטפלים. יש הרבה מה לעשות בזמן שהרופא רושם את המרשם, כדי להבטיח את הטיפול התרופתי המיטבי לחולה. אצל חולים שסובלים ממצבי מחלות

רבים ושלוקחים תרופות רבות מרופאים רבים, יש לבדוק וללמוד איך ומה בדיוק החולה לוקח מתוך תרופותיו, יש להבין מדוע יש פער בין מה שנרשם עבורו לבין מה שהוא

לוקח בפועל.

אלא שאופטימיזציה של טיפול תרופתי והתייעצות לגבי התרופות ולקיחתן דורשת

השקעת זמן רב  ע”י מומחים לדבר, כמו גם שימוש במאגרי מידע אלקטרונים משותפים בין הרופאים והמטפלים השונים.

לא זמן ולא מידע זמין נמצאים בשפע במערכת הבריאות.

יש גם פקטורים שתלויים בחולה ומשפיעים על מידת הדבקות שלו בטיפול התרופתי

 והם כוללים את אורחות החיים שלו, נושאים פסיכולוגים, הבנה כללית בתחום

הבריאות, מערכת תומכת ותופעות

 לוואי. כנראה שלתכונות האישיות של החולה יש את ההשפעה הגדולה ביותר על

הדבקות בטיפול התרופתי. מכאן שהעיסוק והתמיכה בחולה לשיפור הדבקות שלו

הינם קריטים לשיפור התוצאים הבריאותיים. במערכת הבריאות הקיימת בארה”ב,

על פי המאמר, אין את המניע ואין את המערכות התומכות לעשות זאת.

כאשר לוקחים את כל הגורמים ביחד, נראה ששיפור הדבקות דורש שינויים בדרך

מתן שירותי הרפואה, במיוחד ברפואה הראשונית, כמו גם בהשקעה בטכנולוגיות של מידע, ובתכניות חדשות לבריאות שממוקדות בשיפור התוצאים הבריאותיים.

למרבה המזל, יש בעולם כמה תכניות בריאות מוצלחות שכבר מתמקדות בהיענות לטיפול התרופתי ומהן אפשר ללמוד. 4 שיעורים ניתן ללמוד מסיפורי ההצלחה:

1.    עלות – מדידות של דבקות בטיפול התרופתי, צריכות להתמקד במחסומים כספיים, 

 במיוחד בחלקם של החולים בתשלום עבור התרופות. גוברות ההוכחות שמצביעות על כך 

 שככל שהעלות לחולה יורדת כך הדבקות בטיפול התרופתי עולה. התנועה של מבטחים

רבים וגדולים לכיוון של ביטוחים שמבוססים על הערך,ותופרים את ההשתתפות בעלות

השרות הניתן  עם הערך שמקבלים ממנו.

2.    מידע, ותשתיות של מידע שיתמכו בהתערבויות לקידום ההיענות . ולא רק מאגרי

מידע לגבי הטיפול התרופתי, ההסטוריה התרופתית ואחוז רכישת התרופות ביחס לרישום

שלהן,  אלא במיוחד כל נושא השיתוף במידע בין הרופאים, בתי החולים בתי המרקחת 

מוסדות לטיפול במבוגרים ואחרים.

3.     תגמול רפורמה בתגמול. שינוי ומעבר מתשלום עבור שירות לתשלום שיתגמל

את נותן השירות על תוצאות טובות יותר. תיאום בין הגורמים השונים בטיפול הוא קריטי לכך.

בטווח הקצר יהיה צורך בהשקעות, אך במשך הזמן יגיע החיסכון. כך שהמבנה של התגמול

צריך לעודד השקעה מצד נותן השירות שתכוסה ע”י מי שנהנה מהחיסכון, שהוא המבטח.

4.     איתור וזיהוי החולים שאינם דבקים במשטר הטיפולי

צריך להיות שימוש גדול יותר בסקירות מוכחות ובכלי הערכה לזיהוי ומיקוד בחולים שלא

דבקים בטיפול התרופתי. למשל, קווים מנחים לטיפול תרופתי צריכים לכלול סקירה לאיתור

דיכאון שיכול  להצביע על בעיית היענות. כאשר החולה מאותר, עדין הדרך ארוכה, ויש לתפור

 לו פתרון מתאים.

השורה התחתונה היא:

אנו יודעים כבר הרבה זמן ששיפור בהיענות יכול להוביל לשיפור בתוצאים הבריאותיים,

וכן להוריד בהוצאות על בריאות. ברפורמה הפדרלית החדשה (בארה”ב), החוק מתקדם

 לכיוון של יישום.

התרחבות תחום מאגרי המידע, שיפור בתיאום בין הגורמים המטפלים השונים ורפורמה בתשלומים. כל אלה  יוצרים רצון ותשתית לשיפור התוצאים הבריאותיים, דרך שיפור בדבקות בטיפול התרופתי.

Thinking Outside the Pillbox — Medication Adherence as a Priority for Health Care Reform

nejm , David M. Cutler, Ph.D., and Wendy Everett, Sc.D.

(*)  הסקירה באדיבות סימה לבני, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי. להלן מס’ פרטים על פעילות המרכז:

מידע לרופא המטפל מדוע לפנות למרכז לייעוץ תרופתי אישי?

ית            יתרונות מסקירת תרופות מקיפה

מחקרים הראו שאנשים שתרופותיהם נסקרו ע”י רוקחים:

·         הביאו לירידה בעלויות הבריאות שלהם,

·         הגיעו פחות לחדר מיון,

·         אושפזו פחות בבית חולים,

·         נתקלו בפחות בעיות שקשורות בתרופות,

·         הבינו טוב יותר איך לקחת את התרופות שלהם,

·         ניהלו נכון וטוב יותר מצבים בריאותיים כמו סוכרת, אסטמה, יתר לחץ דם, כולסטרול גבוה, מחלות לב דיכאון ובעיות קרישת דם.

מיהו הרוקח/ת הסוקר/ת?

זוהי  רוקחת  שהוכשרה במיוחד ברוקחות קלינית, מומחית לתרופות שאומנה במיוחד לאיתור בעיות שנובעות או

קשורות בטיפול התרופתי  של החולה שלך, כדי לעזור לו להשתמש בתרופות בצורה הנכונה ביותר.

מהי סקירת תרופות?

סקירת תרופות, היא שרות שניתן ע”י רוקחים.

בארה”ב השרות נקרא Medication Therapy Management ובקיצור MTM.   

סקירת תרופות היא יותר מלענות על שאלות ליד הדלפק במעמד ניפוק תרופות לפי מרשם. 

זהו תהליך מובנה שבו הרוקחת מתאמת ופוגשת את הפצינט לפגישה אישית, לפחות אחת,

 כדי לסקור את תרופותיו והרגליו.

  

הס    סקירה כוללת:

·         תרופות מרשם

·         תרופות ללא מרשם

·         צמחי מרפא

·         תוספי תזונה

  כחלק מתהליך הסקירה הרוקחת תוכל:

·         לעזור לחולה להבין איך התרופות עוזרות לו לשפר את בריאותו.

·         לענות לו על כל שאלה שתתעורר באשר לתרופותיו,

·         תעזור לו לארגן את התרופות ולהכין שאלות לרופא המטפל שלו על פי הצורך.

·         תבדוק אם קיימות בעיות בתרופותיו. אם ימצאו בעיות, הרוקחת תוכל לעבוד איתך ועם הפצינט כדי לעזור לפתור את הבעיות.

·         תעזור לעקוב אחר בעיות שנובעות מתרופות שהיו בעבר.

·         תכין לחולה רשימה מלאה של כל תרופותיו, שתלווה אותו לרופאים השונים שהוא מתייעץ איתם, על פי הנחיותיך, או בחירתו.

מי צריך סקירת תרופות?

כל אחד שמשתמש בתרופות מרשם, תרופות ללא מרשם, צמחי מרפא או תוספי תזונה אחרים, יכול ליהנות מסקירה כזו.

              השרות יכול להיות מועיל במיוחד אם החולה:

·         משתמש/ת בתרופות רבות,

·         חולה במספר מחלות,

·         מתעניין במה שקורה או לא קורה לו עם תרופותיו, ויש לו שאלות,

·         מקבל תוצאות של בדיקות מעבדה שמשפיעות על לקיחת התרופות שלו.

·         אם הוא היה מאושפז לאחרונה,

·         אם הוא שוחרר מבית חולים לא מזמן,

·         אם השתנו לו התרופות לאחרונה,

·         אם הוא היה רוצה להפחית את עלות התרופות שהוא רוכש כל חודש

·         אם הוא מקבל תרופות ממקומות שונים ומרופאים שונים.

      לפרטים נוספים על השרות, נשמח אם תיצור איתנו קשר בטלפון 03-5-123-223 או דרך האתר

שלנו:  www.mypharmacist.co.il

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה