סיכון, שכיחות והדרדרות של גלאוקומה בעיניים עם AMD שמטופלות בזריקות לזגוגית/ פרופ’ מרדכי רוזנר

עין

ההזרקות לזגוגית של נוגדי גורמי גדילה אנדותליאליים וסקולריים (anti-VEGF) שינו באופן דרמטי את הטיפול במחלות וסקולריות של הרשתית ושל ניוון רשתית מחמת גיל (AMD) אקסודטיבי, והפכו לטיפול השגרתי ב- AMD אקסודטיבי. תופעות לוואי לא רצויות כוללות דלקת תוך עינית, אנדופתלמיטיס, או אירועים סיסטמיים הקשורים לטיפול ב- anti-VEGF הינם נדירים. אולם, בגלל הצורך בהזרקות חוזרות יש לחשוש מהסיכון הפוטנציאלי לפתח עליית לחץ תוך עיני לאורך זמן וגלאוקומה. ידוע על עלייה בלחץ התוך עיני מיד לאחר הזרקה עם ירידה שלו תוך השעה הראשונה שלאחר ההזרקה. דווח גם על עליות לחץ ממושכות בעקבות הזריקות. הספרות בנושא התמקדה בהשפעה של טיפול anti-VEGF על מדדים מבודדים של גלאוקומה כמו הידקקות שכבת סיבי העצב של הרשתית (RNFL) או שדה הראייה, ועל השפעתו על הטיפול בגלאוקומה. המטרה של המחקר הנוכחי היא לבדוק את הסיכון ואת השכיחות של חשד לגלאוקומה (glaucoma suspect) ושל גלאוקומה בעיניים עם AMD אקסודטיבי שמטופלות בזריקות anti-VEGF לזגוגית בהשוואה לעיניים עם AMD לא אקסודטיבי או ללא AMD, ולבדוק אם זריקות anti-VEGF משנות את שיעור ההידרדרות של גלאוקומה בחולים עם אבחנה של גלאוקומה.

החוקרים היו מארה”ב, ממאיו קליניק, רוצ’סטר, מינסוטה. המחקר היה קליני ורטרוספקטיבי. נבדקו הרישומים בנוגע לעיניים שטופלו בהזרקות לזגוגית מינואר 2004 ועד דצמבר 2013 בגלל AMD אקסודטיבי. קבוצות הביקורת היו עם מגדר וגיל מותאמים עם עיניים עם AMD לא אקסודטיבי ועיניים ללא AMD. עיניים עם אבחנה של גלאוקומה או חשד לגלאוקומה נבדקו בנוגע להיסטוריה של הזרקות לזגוגית, מועד האבחנה של גלאוקומה וסוג הגלאוקומה, הטיפול שניתן לגלאוקומה, שדות הראייה ותוצאות בדיקות OCT. הידרדרות איכותית בגלאוקומה נקבעה בהתאם להידרדרות בתוצאות הבדיקות לגלאוקומה. הידרדרות כמותית במצב הגלאוקומה נקבע על פי שינויים בשינוי הממוצע mean deviation (MD) של שדות הראייה ובעובי RNFL בבדיקות OCT ובלחץ התוך עיני.

במחקר נכללו 707 עיניים של 504 מטופלים שקיבלו הזרקות anti-VEGF לזגוגית ו- 1008 עיניים עם AMD לא אקסודטיבי או ללא AMD. לא היה הבדל בשכיחות גלאוקומה או חשד לגלאוקומה בעת הגיוס למחקר בין העיניים שטופלו בזריקות לזגוגית לבין קבוצות הביקורת. לא נמצא הבדל גם בשכיחות אבחון גלאוקומה במהלך 5 שנים בין קבוצת הניסוי שטופלה בזריקות לקבוצת הביקורת. לא נמצא הבדל בהידרדרות הגלאוקומה בין העיניים שטופלו בהזרקות לבין קבוצת הביקורת. העיניים שטופלו בהזרקות לזגוגית היו זקוקות ליותר תרופות טופיקליות לגלאוקומה בהשוואה לעיניים עם AMD לא אקסודטיבי, וליותר טיפולי לייזר של גלאוקומה בהשוואה לעיניים ללא AMD. העיניים שטופלו בזריקות לא נזקקו ליותר ניתוחי גלאוקומה בהשוואה לעיניים עם AMD לא אקסודטיבי או עיניים ללא AMD.

המסקנות היו שטיפול בזריקות לזגוגית של anti-VEGF בגלל AMD אקסודטיבי לא מגדיל את הסיכון להתפתחות גלאוקומה בהשוואה לקבוצות הביקורת. מאידך, העיניים עם גלאוקומה ו- AMD אקסודטיבי שטופל בזריקות לזגוגית, נזקקו לטיפול טופיקלי רב יותר לגלאוקומה בהשוואה לעיניים עם AMD  לא אקסודטיבי והיו עם הידרדרות רבה יותר בשדה הראייה בהשוואה לעיניים ללא AMD.

Shah SM, Boopathiraj N, Starr MR, Dalvin LA, Abouchehade J, Damento G, Garcia MD, Hodge DO, Bakri SJ, Sit AJ, Iezzi R
Risk, Prevalence, and Progression of Glaucoma in Eyes With Age-Related Macular Degeneration Treated With Intravitreal Anti–Vascular Endothelial Growth Factor Injections
Am J Ophthalmol 2022;243: 98–108

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה