מאמרי מערכת

שוקולד מריר למניעת דיכאון : מה המנגנון ? מה הכמות המומלצת ? מתוך דיון בפורום התזונה בניהולה של ד'''ר סיגל אילת אדר

23/08/2019

מאת מערכת אי-מד

בעקבות הדיווח הזה  עלתה לפורום התזונה לאנשי מקצוע בניהולה של ד"ר סיגל אילת אדר השאלה הבאה:

יש כאן דיווח מעניין על כך ששוקולד, במיוחד שוקולד מריר , עשוי להקל או למנוע דיכאון.  האם ידוע או יש תיאוריות למנגנון שעשוי אכן להסביר זאת ? ואם כן, האם עבור אנשים שאינם אוהבים או רוצים לאכול שוקולד אך מעוניינים למנוע / להפחית תסמיני דיכאון עשוי להיות תחליף תזונתי/טבעי אחר ?

ד"ר אילת ענתה כך: (לכניסה לדיון ולהשתתפות בפורום - הקליקו כאן)

קיימים רמזים בספרות לכך שצריכת שוקולד בעיקר מריר קשורה לסמפטומים נמוכים יותר של דיכאון, ואף הסבר יש לזה, בהפחתת פירוק הסרוטונין, הורמון שמביא להרגשת רוגע.

אבל – רוב המחקרים נערכו באנשים בריאים – כלומר לא מדובר על דיכאון קליני או על מאושפזים בשל דיכאון, ורוב המחקרים הינם מחקרים תצפיתיים, אם כי היו גם מחקרים קצרים בהם נתנו שוקולד ואנשים מלאו לאחר מכן שאלון.

למשל בקרב 258 משתתפים, בהם נמצא שיפור במצב הרוח בקרב אלה שקבלו רמות שוקולד של 75 קלוריות.

Appetite. 2017 Jan 1;108:21-27. doi: 10.1016/j.appet.2016.09.018. Epub 2016 Sep 15.

בנוסף, מהי כמות השוקולד המומלצת?

למשל במחקר חתך בקרב 13626 משתתפים מעל גיל 20,  מה- NHANES האמריקאי  נמצא, שכמות של 104-454 גרם שוקולד ליום, היתה קשור לסיכון נמוך לסימפטומים דכאוניים כפי שהוערכו באמצעות שאלון:  (OR = 0.43, 95%CI 0.19-0.96)

Depress Anxiety. 2019 Jul 29. doi: 10.1002/da.22950.

במחקר דומה באנשים מבוגרים ספרד, צריכה 10 גרם שוקולד ובעיקר שוקולד מריר, נמצאה גם היא קשורה לרמה נמוכה יותר של דיכאון כפי שהוערכה בעזרת MMSE score שנמדד בעזרת שאלון.  (0.48 [0.18-0.78]; p trend < 0.001).

Nutr Hosp. 2017 Jul 28;34(4):841-846. doi: 10.20960/nh.63

יחד עם זאת, לא בכל המחקרים נמצא קשר כזה

למשל במחקר הזה, שכלל 76 אנשים:

BMC Psychol. 2019 Mar 6;7(1):14. doi: 10.1186/s40359-019-0292-1.

או במחקר עוקבה, אחרי 4599 אנשים בו לא נמצא קשר בין אכילת מעל ומתחת ל 10 גרם ליום שוקולד  ואיכות חיים כפי שדווחה 3 שנים לאחר מכן: health-related quality of life (HRQL.

PLoS One. 2015 Apr 22;10(4):e0123161. doi: 10.1371/journal.pone.0123161. eCollection 2015.

אפשר לסכם, שמוקדם מידי להמליץ על שוקולד למניעת דיכאון. מאידך – אם מישהו מדווח על שיפור במצב הרוח בעקבות אכילת שוקולד – לא מדובר בהכרח באפקט פלסבו.

מנגנונים אפשריים: במאמר סקירה ארוך על השפעת הקקאו על מצבי רוח, התוצאות לא היו חד משמעיות אבל המנגנונים שהוצעו על ידי החוקרים היו: השפעה של פלאוונואידים על חלבונים שמשפיעים על נאורונים ואולי כך משפיעים על מצב רוח לטווח הקצר. כשהפלאוונול השכיח ביותר הוא epicatechin. רמתו בדם עולה אחרי 30 דקות ויורדת 6-8 שעות לאחר הצריכה.

J Affect Disord. 2017 Dec 15;224:61-68. doi: 10.1016/j.jad.2016.11.033. Epub 2016 Nov 25.

לגבי המשך השאלה לגבי מזונות המשפיעים על מצב רוח. יש רמזים שאומגה-3 יכול להפחית דיכאון קליני אבל רק בחולים מאושפזים ובמידה יחסית מעטה. במטה אנאליזה של 26 מחקרים ו- 2160 נבדקים, שפורסמה לאחרונה , נמצאה השפעה מועילה של אומגה-3 על תסמיני דיכאון, אבל רק של תוסף EPA בכמות נמוכה מ- 1 גרם ליום (לא טעות, כמות של 1.5-2 גרם ליום לא השפיעה).לא נצפתה השפעה כזו של תוספי DHA, אבל גם החוקרים מציינים שדרושים עוד מחקרים בנושא

Transl Psychiatry. 2019 Aug 5;9(1):190. doi: 10.1038/s41398-019-0515-5.

 

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני