ילדים

פעילות גופנית והשפעותיה על בריאות נפשית בילדים ומתבגרים עם הפרעה נוירו-התפתחותית (JAMA PEDIATRICS)

מטה אנליזה וסקירה סיסטמתית (מחקר משולב) שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, עסקה בבריאותם הנפשית של ילדים ובני נוער עם פגיעה נוירולוגית-התפתחותית, על מנת לבחון את הקשר בין פעילות גופנית לפרמטרים של בריאות נפשית: תפקוד קוגניטיבי, בריאות נפשית-פסיכולוגית, הכללת והפנמת בעיות. ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

ילדים ומתבגרים הסובלים מהפרעות נוירו-התפתחותיות, דוגמת הפרעת קשב וריכוז, המצאות על הספקטרום האוטיסטי, קשיי תקשורת, קשיי למידה, פיגור התפתחותי ועוד, חווים קשיים רגשיים רבים. מעבר להפרעה הנוירולוגית התפתחותית עצמה, נוספת לעיתים קרובות הפרעה פסיכיאטרית נלוות.

פעילות גופנית הינה כלי העשוי לשפר בריאות נפשית. השפעותיהן של התערבויות הכוללות פעילות גופנית נחקרו רק בתת קבוצות של ילדים ומתבגרים עם הפרעות נוירו-התפתחותיות.

מטה אנליזה וסקירה סיסטמתית (מחקר משולב) שנערכה על ידי ליו וקבוצתו, שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, עסקה בבריאותם הנפשית של ילדים ובני נוער עם פגיעה נוירולוגית-התפתחותית, על מנת לבחון את הקשר בין פעילות גופנית לפרמטרים של בריאות נפשית: תפקוד קוגניטיבי, בריאות נפשית-פסיכולוגית, הכללת והפנמת בעיות.

במטה אנליזה זו נכללו מחקרי Randomized Control (RCT) או מחקרים שאינם RCT שכללו התערבות של פעילות גופנית ולפחות תוצא אחד הקשור בבריאות הנפש. המטה אנליזה כללה 3009 משתתפים בגילאי 5-17 שלקחו חלק ב-76 מחקרים.

ניתוח הנתונים הראה שהתערבויות הכוללות פעילות גופנית הראו יעילות בעלת משמעותית סטטיסטית על בריאותם הנפשית הכוללת של ילדים ומתבגרים בעלי פגיעה נוירו-התפתחותית, וכן השפעה חיובית על המצב הרגשי (פסיכולוגי), תפקודים קוגניטיביים והכללת והפנמת בעיות. אנליזת הנתונים הראתה שפעילות גופנית תכופה בת 40 דקות הראתה את ההשפעה המשמעותית ביותר על המצב הרגשי.

תוצאות המחקר הראו שלפעילות גופנית יעילות מוכחת על מגוון פרמטרים של בריאות נפשית בילדים ומתבגרים הסובלים מפגיעה נוירו-התפתחותית, כאשר הם מקובצים יחד לקבוצות בהתאם להפרעה הבסיסית, וכאשר הפעילות מותאמת ליכולותיהם.

למאמר ב-JAMA PEDIATRICS

הערת העורך– לפעילות גופנית השפעה מוכחת על בריאות הגוף. התאמת סוג הפעילות הגופנית ועצימותה למטופל או קבוצת מטופלים בהתאם ליכולותיהם ומגבלותיהם, עשויה לשפר יכולות גופניות ובד בבד לקדם בריאות נפשית על מרכיביה.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה