חדשות

האם מידע פרסומי לציבור בנושא טיפול לסרטן הוא דבר רצוי? (JAMA Oncology)

07/09/2016

מאת ד"ר אלינור מוסרי-בריסקין

 

שיווק ופרסום תרופות לסרטן ישירות לציבור הרחב (direct-to-consumer advertising, DTCA) יכול להיות בר נזק. כך על פי מאמר דעה שנכתב ב JAMA Oncology ב -11 באוגוסט ע"י אונקולוגים.

לדבריהם, פרסום ושיווק של טיפול לסרטן עשוי לגרום למטופלים להבין בצורה מוטעית את הטיפול המתאים עבורם, ובכך לפגוע ביחסי רופא-חולה. בנוסף נחשפות בפניהם אופציות טיפוליות חדשות אשר הנסיון איתן ועם תופעות הלואי האפשריות שלהן קטן, ומצד שני הם לעיתים לא חשופים למידע אחר, על טיפולים שעשויים להתאים להם יותר.

פרסומות מסויימות נותנות מצג שוא לגבי  הטיפול והמחלה, למשל ע"י הצגת מטופלים מקבלים טיפול ולאחר מכן מבלים בנעימים ולא סובלים מאף תופעת לואי. הפרסומת אינה מציגה את שכיחות תופעות הלואי והסיכונים וגם לא את סיכויי הצלחת הטיפול, ואינה מציגה את האלטרנטיבות הטיפוליות. לעיתים מטופלים יתלו תקוות בתרופה מסויימת אפילו לפני שהתייעצו עם אונקולוג.

 

גם הדעה ההפוכה מקבלת במה באותו העיתון – במאמר דעה אחר, נכתב כי פרסומים ושיווק של תרופות יכול לשפר את הידע על התרופה והמחלה בקרב הציבור, להגביר את מעורבות המטופלים בהחלטות על עתידם, ולשפר בצורה זו היענות לטיפול ויחסי רופא-חולה. עוד נטען כי מטופלים יודעים להבחין מתי הפרסומת מוטית והם מרגישים כאשר אינם מקבלים את כל האינפורמציה, וכי בסופו של דבר הם סומכים ומקבלים את דעתו של האונקולוג. לא ניתן להתעלם מכמות הידע העצומה הנגישה לכל אדם, ולרוב מטופלים יביאו מידע זה למרפאה וידונו עליו עם הרופא. לדעת מחברי מאמר זה השאלה שצריכה להישאל היא לא "האם צריך להיות פרסום" אלא "כיצד ניתן להפיק את המירב עבור המטופלים מן הפרסום".

 

הערת המערכת: קיימים יתרונות וחסרונות לפרסום ישיר לציבור אודות טיפולים לסרטן (כמו גם טיפול לכל מחלה אחרת). כמו בהרבה מקרים אחרים ברפואה, גם כאן התשובה אינה חד משמעית, והיא תלוי

ה בין היתר גם באופי המטופל. ובכל מקרה, אין תחליף למפגש בין מטופל לרופא, בו מעבר להעברת מידע ישנה גם התייחסות לאספקטים אחרים וחשובים לא פחות בכל הנוגע למחלה ולטיפול.

 

לידיעה במדסקייפ

מידע נוסף לעיונך

© e-Med 2020 | כל הזכויות שמורות
שתף מקרה קליני