צריכת מזונות עשירים בקרטנואידים והסיכון ל-ALS ( מה-Annals of Neurology)

צריכה של מזונות עשירים בבטא קרוטן או לוטאין, קרטנואידים הנמצאים במזונות בעלי צבע ירוק עמוק כמו תרד וקייל או במזונות בעלי צבע בוהק כמו גזר ודלעת, יכולה לסייע במניעה של ALS, כך לפי מחקר חדש המבוסס על קבוצת עוקבה גדולה.

מחקרים מצאו בעבר קשר אפשרי בין עקה חמצונית לבין ALS (amyotrophic lateral sclerosis). החוקרים ניסו לברר האם למזונות בעלי תכונות נוגדות חמצון כמו קרטנואידים וויטמין C יש השפעה חיובית בהורדת הסיכון ל-ALS.

הקשר בין הקרטונואידים ו-ויטמין C ובין הסיכון ל-ALS נבחן במידע מ-5 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים (the National Institutes of HealthAssociation of American Retired Persons Diet and Health Study, the Cancer Prevention Study II Nutrition Cohort, the Multiethnic Cohort, the Health Professionals Follow-up Study (HPFS), וה- the Nurses Health Study (NHS)) . מקרי התמותה מ-ALS נאספו מ- National Death Index; מקרי ALS לא קטלניים נכללו מהמחקרים HPFS and NHS.

בסך הכל תועדו למעלה מ-1000 מקרי ALS שהביאו לתמותה מבין למעלה ממליון ומאה אלף משתתפים. המשתתפים ענו על שאלון בו דיווחו על מצבם הרפואי ומחלות חדשות וכן דיווחו על צריכת מזונות שונים בשנה האחרונה (כל קבוצת מזון נמדדה מצריכה אפסית ועד 6 מנות או יותר ליום) ועל נטילה של מולטיויטמינים או תוספי ויטמין C,E או בטא קרוטן, וחולקו לקבוצות לפי משתנים הקשורים לדיאטה.

החוקרים חישבו את יחס הסיכונים פר הקבוצה בעוקבה. הם מצאו כי לצריכה כללית גבוהה יותר של קרטנואידים היה קשר לסיכון פחות ל-ALS, כשצריכה גבוהה יותר גם של בטא קרוטן ושל לוטאינים באופן ספציפי נמצאה בקשר הפוך לסיכון ל-ALS; התוצאות הללו היו חזקות יותר במשתתפים שמעולם לא עישנו. לעומת זאת, החוקרים מצאו כי לליקופן, בטא קריפטוקסנטינים ולויטמין C לא היה קשר פרטי לסיכון מופחת ל- ALS וגם לא לנטילה של תוספי ויטמין E בלבד. החוקרים מסכמים כי צריכה של מזונות עשירים בקרטנואידים עשויה לסייע במניעה או עיכוב של ALS, ככל הנראה בשל הפעילות נוגדת החמצון שלהם בתא שעשויה לסייע במניעה של מוות של נוירונים מוטוריים.

לתקציר המחקר

 Annals of Neurology, Article first published online: 29 JAN 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה