אנמיה בקשישים הינה גורם סיכון אפשרי להתפתחות דמנציה (Neurology)

בחולים מבוגרים, אנמיה מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Neurology.

החוקרים מצאו כי בנוכחות אנמיה, הסיכון לדמנציה עלה בשיעור של כ-60%. סיכון זה היה מעט נמוך יותר לאחר תקנון לגורמים אחרים, אך עדיין תוארה עליה של 40-50% בסיכון שהינה די משמעותית. אנמיה הינה כמובן סמן לתשישות כללית, העומדת גם בקורלציה עם דמנציה, אך החוקרים ניסו לקחת זאת בחשבון.

במסגרת המחקר ניסו החוקרים לקחת בחשבון את העובדה שחולים עם דמנציה לרוב אינם אוכלים היטב, אינם נוטלים היטב את הטיפול התרופתי ואינם דואגים לעצמם היטב, ולכן אנמיה היא נפוצה יותר.

מדגם המחקר כלל 2,552 מבוגרים, בגיל ממוצע של 76.1 שנים, שלקחו חלק במחקר Health, Aging, and Body Composition, שלא סבלו מדמנציה בתחילת המחקר ועברו סדרת בדיקות דם לאנמיה ולאחר מכן היו במעקב במשך 11 שנים.

אנמיה הוגדרה בנוכחות ערכי המוגלובין של 13 גרם לד”ל בגברים ו-12 גרם לד”ל בנשים. תפקוד קוגניטיבי נבחן לאחר 1, 3, 5, 8, 10 ו-11 שנים, באמצעות מבחן Modified Mini-Mental State Test. אבחנת דמנציה נקבעה על-פי טיפול תרופתי לדמנציה, רשומות בית החולים, או ירידה בציוני מיני-מנטל של למעלה מ-1.5 סטיות תקן מהממוצע.

מהתוצאות עולה כי שכיחות אנמיה באוכלוסיה עמדה על 15.4%, בתחילת המחקר, ו-17.8% מהמשתתפים פיתחו דמנציה במהלך המעקב.

במודל לא-מתוקן, באלו עם אנמיה בתחילת המחקר נרשמה עליה של 64% בסיכון לדמנציה. הקשר נותר משמעותי לאחר תקנון לנתונים דמוגרפיים, APO ε4, מדד מיני-מנטל בתחילת המחקר, מחלות רקע ותפקוד כלייתי. כמו כן, החוקרים לקחו בחשבון מדדי אנמיה אחרים (MCV, RDW), את רמות אריתרופויאטין ו-CRP, שלא השפיעו משמעותית על התוצאות. לא זוהתה אינטראקציה לפי מין או גזע עם הסיכון להתפתחות דמנציה.

החוקרים מציעים מספר מנגנונים אפשריים העשויים להסביר את הקשר הנ”ל, כאשר הסביר ביותר הוא המנגנון בו רמות נמוכות של המוגלובין מובילות לרמה נמוכה של חמצן בדם ומכאן ההשפעה על המוח לאורך שנים רבות.

החוקרים ממליצים לערוך מחקר נוסף במטרה לבחון את הקשר לאחר טיפול באנמיה, אך ניתן לטעון כי זוהי סיבה נוספת לערוך בירור לאנמיה לעיתים קרובות יותר בחולים מבוגרים, ולטפל בהתאם.

Neurology. Published online July 31, 2013. 2013;81:528-533

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה