גורמים המנבאים מחלת כליות שאינה משנית לסוכרת בחולים עם סוכרת מסוג 2 (BMC Endocr Disord)

 במאמר שפורסם בכתב העת BMC Endocrine Disorders מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך סוכרת קצר, העדר רטינופתיה, ריכוז גבוה של כדוריות דם אדומות והעדר הפרשת סוכר בשתן הינם גורמים המנבאים אבחנה של מחלת כליות שאינה על-רקע סוכרת,

 ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כליות שאינה על-רקע סוכרת, הנפוצה בקרב חולים עם סוכרת, שונה ממחלת כליות על-רקע סוכרת מבחינת המאפיינים הפתולוגיים, גישת הטיפול והפרוגנוזה. למרות שביופסיית כליה הינה מדד הזהב כיום לאבחנה, לא ניתן לבצעה באופן שגרתי לאור הסיכונים הכרוכים בפרוצדורה. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הגורמים המנבאים להבחנה בין מחלת כליות שאינה על-רקע סוכרת ובין מחלת כליות על-רקע סוכרת.

 החוקרים השלימו מחקר רטרוספקטיבי עם הערכת הרשומות הרפואיות של חולים עם סוכרת מסוג 2 שעברו ביופסיית כליה מילעורית בין ינואר 2017 ועד מאי 2021. הם אספו נתונים דמוגרפיים, קליניים, תוצאות בדיקות דם ובדיקות פתולוגיות  מהרשומות הרפואיות.  ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הגורמים המנבאים מחלת כליות שאינה על-רקע סוכרת.

 מדגם המחקר כלל 244 חולים (גיל חציוני בעת ביופסיה של 55 שנים), כולל 118 חולים (48.36%) עם אבחנה של מחלת כליות על-רקע סוכרת, 112 חולים (45.9%) עם מחלת כליות שאינה על-רקע סוכרת ו-14 חולים (5.74%) עם שילוב של השתיים.

 החוקרים מדווחים כי נפרופתיה על-רקע IgA הייתה הסוג הנפוץ ביותר בחולים עם מחלת כליות שאינה על-רקע סוכרת (52.68%) ושילוב של מחלת כליות על-רקע סוכרת ושאינה על-רקע סוכרת (71.43%).

 גורמים מנבאים בלתי-תלויים לאבחנה של מחלת כליות שאינה על-רקע סוכרת כללו משך סוכרת קצר מחמש שנים (יחס סיכויים של 4.476, p<0.001), העדר רטינופתיה סוכרתית (יחס סיכויים של 4.174, p<0.001), ספירת כדוריות דם אדומות גבוהה (יחס סיכויים של 1.901, p=0.003) והעדר הפרשת סוכר בשתן (יחס סיכויים של 2.985, p=0.002).

 ממצאים אלו מעידים כי בחולים עם מחלת כליות שאינה משנית לסוכרת נדרשת גישת טיפול שונה, בהשוואה לחולים עם מחלת כליות משנית לסוכרת.

 

BMC Endocr Disord. 2022 Jun 30;22(1)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה