אסטתיקה ברפואת שיניים

הורמון גדילה אינו יעיל ואף עלול להזיק כטיפול נוגד הזדקנות (מתוך Ann Intern Med)

ממחקר חדש עולה, כי הורמון גדילה אינו טיפול יעיל ל”עצירת השעון” במבוגרים. השינויים המועילים בהרכב הגוף שגורם ההורמון הם זניחים, ותופעות הלוואי לעומת זאת הן שכיחות.

לדברי החוקרים, הורמון גדילה נמצא בשימוש נרחב כטיפול נוגד-הזדקנות, על אף שאינו מאושר ע”י ה-FDA באינדיקציה זאת. מספר דיווחים הראו, כי הורמון גדילה עשוי לשפר את הרכב הגוף, צפיפות העצם, רמות כולסטרול ואף לדחות תמותה בחולים עם חסר בהורמון. הבטיחות והיעילות בפרטים בריאים המחפשים טיפול נוגד-הזדקנות, לעומת זאת, אינן ברורות.

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הסיכונים והיתרונות של טיפול הורמונאלי במבוגרים, ע”י בדיקת נתונים ממחקרים רלוונטיים שעלו תוך חיפוש ב-MEDLINE ו-EMBASE. נתונים מ-31 מחקרים עם סה”כ 220 משתתפים (מעקב של 107 שנות אדם) נכללו באנליזה.

הגיל הממוצע היה 69 שנים וה-BMI הממוצע- 28. המינון ההתחלתי הממוצע של הורמון גדילה היה 14 גרם/ק”ג ליום ומשך הטיפול הממוצע היה 27 שבועות.

על אף שהייתה משמעותית מבחינה סטטיסטית, הירידה במסת השומן הכוללת והעלייה במסת השריר היו קטנות, 2.1- ו-2.1 ק”ג, בהתאמה, והאפקט נטו של שינויים אלה, כצפוי, היה שמשקל הגוף לא השתנה משמעותית.

שימוש בהורמון גדילה נמצא קשור בירידה ברמות הכולסטרול הכולל, אך הירידה לא הייתה משמעותית לאחר תיקון לשינויים בהרכב הגוף. בנוסף, הורמון הגדילה לא היה בעל השפעה נראית על צפיפות העצם או על רמות ליפידים אחרים בסרום.

כאמור, תופעות לוואי היו נפוצות עם הטיפול בהורמון, והביאו לבצקת ברקמות הרכות, כאבי מפרקים, גינקומסטיה ולתסמונת התעלה הקרפלית. בנוסף, טיפול בהורמון גדילה עלול להעלות מעט את הסיכון לסוכרת ולהביא לירידה בסבילות לגלוקוז.

לסיכום, על אף שהורמון גדילה קיבל פרסום נרחב כטיפול נוגד-הזדקנות, ועל אף שמחקרים התחלתיים מצאו כי הוא עשוי להיות בטוח ויעיל קלינית במבוגרים בריאים, המחקר הנוכחי מצא עדות חלשה בלבד לתמיכה בטענות אלה. בהתבסס על ההוכחות הקיימות, הורמון גדילה אינו מומלץ לשימוש בקרב מבוגרים בריאים.

Ann Intern Med 2007;146:104-115

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה