Abdominal pain

גירוי חשמלי מילעורי עשוי להקל על כאבי בטן ותסמיני תסמונת מעי רגיז עם עצירות (Am J Gastroenterol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Gastroenterology עולה כי גירוי חשמלי מסוג TEA (או Transcutaneous Electrical Acrostimulation) עשוי להביא לשיפור כאבי בטן ותסמיני עצירות בחולים עם תסמונת מעי רגיז.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשנים האחרונות, פרוצדורת TEA הודגמה כיעילה בשיפור עצירות כרונית, התאוששות לאחר-ניתוח, כאבי בטן ודיספפסיה פונקציונאלית. עם זאת, לא ברור אם פרוצדורה זו עשויה להביא לשיפור בעצירות וכאבי בטן.

במסגרת המחקר הנוכחי, 52 חולים עם תסמונת מעי רגיז ועצירות (65.3% נשים; גיל ממוצע של 50.5 שנים) חולקו באקראי ביחס 1:1 לקבלת TEA (26 חולים) או טיפול דמה (26 חולים) למשך 4 שבועות. התוצא העיקרי של המחקר היה מספר תנועות מעי ספונטאניות מלאות בכל שבוע. החוקרים בחנו את זמן מעבר במעי גס באמצעות סמנים רדיואופקיים ותפקודים אוטונומיים באמצעות אק”ג.

בשבוע האחרון לטיפול, בקרב חולים בזרוע ההתערבות תועדה עליה במספר פעילויות מעיים ספונטאניות ומלאות, בהשוואה לחולים בזרוע הביקורת. מהערכת איכות החיים של החולים לפני ואחרי הטיפול עלה כי חל שיפור משמעותי במדד Patient Assessment of Constipation Quality of Life בקרב חולים בזרוע ההתערבות (p=0.004). עוד תועד שיפור בזמן מעבר במעי גס (p=0.002), עליה בסף חישה רקטאלית (רצון להתפנות, p=0.004; סבילות מקסימאלית, p<0.001) ועליה בפעילות וגאלית.

בתום הטיפול, 11 חולים (44%) בזרוע ההתערבות דיווחו על לפחות 3 פעילויות מעיים ספונטאניות מלאות בכל שבוע, זאת בהשוואה לחולה אחד (4.2%) בזרוע הביקורת (p=0.001). מהנתונים שישה חודשים לאחר הטיפול עלה כי מספר פעילויות מעיים ספונטאניות ומלאות בכל שבוע ירד בזרוע ההתערבות, אך עדיין היה גבוה יותר משמעותית בהשוואה לקבוצת הביקורת (2.6 לעומת 2.1 פעילויות מעיים מלאות בשבוע; p=0.011).

יתרון נוסף של צורה זו של אקופונקטורה נוגע לכך שמדובר בטיפול נגיש מאוד העשוי להקל על התסמינים כאשר אלו מופיעים.

הודות להחלפת אקופונקטורה עם מחטים באלקטרודות, ניתן להשלים את טיפולי TEA בבית כל יום, או אף מספר פעמים ביום, להקלה על התסמינים. בנוסף, פרוצדורת TEA מבוססת על מספר קטן של נקודות אקופונקטורה הקרובות לעצבים היקפיים.

 

Am J Gastroenterol, Sep 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה