Acne

טיפול ב-Doxycycline כנגד אקנה מלווה בסיכון מוגבר להיפרפיגמנטציה עונתית (J Drugs Dermatol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of Drugs in Dermatology עולה כי טיפול ב- Doxycycline מלווה בהופעה מוקדמת יותר של היפרפיגמנטציה על-רקע אקנה במהלך עונות עם חשיפה רבה יותר לשמש, בעוד ש-Minocycline לא לווה בסיכון דומה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שטטרציקלינים פומיים משמשים רבות לטיפול באקנה לאור התכונות האנטי-דלקתיות של תרופות אלו, הטיפול מעלה את הסיכון להיפרפיגמנטציה, בפרט בעקבות חשיפה לשמש.

להערכת השינויים העונתיים עם מגוון טטרציקלינים פומיים, החוקרים השלימו הערכה רטרוספקטיבית של חולים עם אקנה (2,830 משתתפים; גיל ממוצע של 29.9 שנים; 16.6% גברים) אשר טופלו ב-Mass General Brigham בין 1992 ועד 2022.

מהנתונים עולה כי בקרב חולים שטופלו ב- Doxycycline (546 חולים) תועדו הבדלים עונתיים (p=0.016), בעוד שבאלו שטופלו ב-Minocycline (148 חולים) לא תועדו הבדלים דומים. בקרב מטופלים ב- Doxycycline תועדו שיעורים גבוהים יותר של אבחנת היפרפיגמנטציה באביב לעומת החורף (p=0.006), כאשר באפריל תועדו שיעורי האבחנה הגבוהים ביותר.

מצד שני, בחולים עם אקנה שמעולם לא טופלו בטטריציקלינים (2,136 חולים) עדיין תועדו אבחנות עונתיות של היפרפיגמנטציה, כאשר שיא המקרים תועד בחודש מאי (p<0.001).

מנתונים אלו עולה כי חשיפה לאור שמש הינה גורם סיכון אפשרי להיפרפיגמנטציה כאשר אבחנות חדשות של היפרפיגמנטציה תועדו לעיתים קרובות באביב ובקיץ, כאשר בקרב מטופלים ב- Doxycycline אופן ספציפי השיעור הגבוה ביותר של מקרים תועד בתחילת האביב.

החוקרים כותבים כי באלו המטופלים ב- Doxycycline, תתכן תועלת להגנה מוקדמת ואגרסיבית מפני אור שמש לפני תחילת האביב. עם זאת, טיפול ב-Minocycline עשוי להוות חלופה לטיפול באקנה במהלך עונות אלו.

ממצאים אלו מצביעים על תועלת אפשרית של טיפול ב-Minocycline לעומת Doxycycline בחודשים עם חשיפה רבה יותר לשמש, כמו גם בחינת חלופות לטטריצקלינים במידת האפשר.

J Drugs Dermatol, Nov 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה