Addictions

כלי חדש מסייע בהערכת הסיכון לצריכת אלכוהול חוזרת לאחר השתלת כבד (מתוך הכנס השנתי מטעם ACG)

כלי פרוגנוסטי חדש המבוסס על מאפיינים חברתיים מסייע בזיהוי מטופלים בסיכון גבוה לשוב ולשתות אלכוהול לאחר השתלת כבד בשל מחלת כבד אלכוהולית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בין 4% ועד 95% מהחולים עם מחלת כבד אלכוהולית שבים לשתות אלכוהול לאחר השתלת כבד ולכן דרושים כלים טובים יותר במטרה לזהות את המטופלים בסיכון גבוה. במסגרת המחקר הם בחנו את היעילות של מדד S-DAT (או Social Determinant Acuity Tool), המסווג מטופלים לפי התוצאות הצפויות לאחר השתלת כבד כמועמדים מצוינים (מדד 0-6 נקודות) או גרועים (מדד של 35-40 נקודות).

קטגוריות מדד S-DAT כוללות תפקוד קוגניטיבי, מצב נפשי, תמיכה חברתית, כישורי התמודדות, מצב כלכלי, היענות, שימוש לרעה באלכוהול או בחומרים אחרים, מהימנות, בעיות עם החוק, הבנת תהליך ההשתלה ורצון בהשתלה.

מדגם המחקר כלל 140 מבוגרים (גיל ממוצע של 53.4 שנים; 107 גברים) עם מחלת כבד אלכוהולית שעברו השתלת כבד בין ינואר 2016 ועד נובמבר 2021 במרכז יחיד. לפני הניתוח, כל המשתתפים השלימו הערכה פסיכו-סוציאלית מקיפה באמצעות S-DAT. למעלה משני-שליש מהמטופלים (67.9%) נמנעו מאלכוהול במשך למעלה מחצי שנה לפני ההשתלה.

התוצא העיקרי היה חזרה לשתיית אלכוהול לאחר ההשתלה, אשר הוגדר ככל צריכת אלכוהול ללא תלות בכמות או תדירות, על-פי ראיונות עם המטופל או בדיקות דם או שתן.

שיעורי חזרה לצריכת אלכוהול עמדו על 23.6%; כאשר שיעורי שתיית אלכוהול לאחר שנה אחת מההשתלה עמדו על 18.6%.

מניתוח רב-משתני עלה כי מדד S-DAT הינו מנבא משמעותי של הישנות שתיית אלכוהול (יחס סיכויים של 1.65, p=0.000). גורמים מנבאים בלתי-תלויים אחרים של חזרה לשתיית אלכוהול כללו טיפול כנגד אלכוהול לאחר השתלת כבד (יחס סיכויים של 7.11, p=0.02), היסטוריה של עישון (יחס סיכויים של 0.15, p=0.03) ומצב משפחתי (יחס סיכויים של 60.28, p=0.000). השטח מתחת לעקומת ה-ROC של מדד S-DAT לחיזוי חזרה לשתיית אלכוהול בתוך שנה אחת מהשתלת כבד עמד על 0.77.

הרגישות של מדד S-DAT לחיזוי הסיכון לחזרה לשתיית אלכוהול עמד על 96.2% והסגוליות עמדה על 40.4%; ערך מנבא חיובי ושלילי עמדו על 26.9% ו-97.9%, בהתאמה. הרגישות הגבוהה והערך המנבא השלילי של מדד S-DAT תומכים ביעילות כלי זה לאחר השתלת כבד.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American College of Gastroenterology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה