Addictions

כמה זמן לאחר הפסקת עישון סיכון התמותה אינו מוגבר? (Journal of the American Medical Association)

לוקח 30 שנה עד שסיכון התמותה של מעשנים לשעבר דומה לזה של אנשים שמעולם לא עישנו באופן קבוע, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Journal of the American Medical Association

לוקח 30 שנה עד שסיכון התמותה של מעשנים לשעבר דומה לזה של אנשים שמעולם לא עישנו באופן קבוע, כך עולה ממחקר שפורסם ב-Journal of the American Medical Association.

הסיכון המוגבר לתמותה של מעשנים נובע בין היתר מסיכון מוגבר למחלות קרדיו-וסקולריות, סרטן, או מחלות בדרכי הנשימה, השכיחים יותר באופן משמעותי מאשר אצל לא מעשנים. עם זאת, ידוע כי הפסקת עישון מובילה להפחתה בסיכון לתמותה.

המחקר בחן 438,015 אזרחים ארה”ב בוגרים משנת 1997 ועד סוף 2019. בסך הכל, תועדו 11,860 מקרי מוות קרדיווסקולריים, 10,935 מקרי מוות הקשורים לסרטן ו-2060 מקרי מוות הקשורים במחלות דרכי הנשימה שתועדו בקרב למעלה מ-5 מיליון שנות חולה. מנתונים אלה, סיכוני התמותה של מעשנים כרוניים היו גבוהים פי 2.3 מגורמים קרדיווסקולריים, פי 3.4 מגורמים הקשורים לסרטן ופי 13.3 מגורמים הקשורים בדרכי הנשימה, בהשוואה ללא מעשנים.

לפי המחקר, בתוך 10 שנים מהפסקת העישון, הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית ירד לכפי 1.47 בהשוואה ללא מעשנים (ב-36% בהשוואה למעשנים), הסיכון לתמותה כתוצאה מסרטן ירד לכפי 2.13 בהשוואה ללא מעשנים (ב-47% בהשוואה למעשנים) והסיכון לתמותה נשימתית ירד לכפי 6.35 בהשוואה ללא מעשנים (ב-43% בהשוואה למעשנים).

בעשור השני לאחר הפסקת העישון, הסיכון ירד עוד יותר – הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית ירד לפי 1.26, הסיכון לתמותה הקשור לסרטן ירד לפי 1.59, הסיכון לתמותה הקשורה לנשימה ירד לפי 3.63, בהשוואה ללא מעשנים.

במהלך העשור השלישי לאחר הפסקת העישון, הסיכון המשיך לרדת – הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית ירד פי 1.07, הסיכון לתמותה הקשור לסרטן ירד לפי 1.34, הסיכון לתמותה הקשורה לנשימה ירד לפי 2.34, בהשוואה ללא מעשנים.

רק לאחר יותר מ-30 שנים של אי-עישון, הסיכון לתמותה הקשורה למחלה קרדיווסקולרית היה 0.96, ולכן, כבר לא היה משמעותי בהשוואה ללא מעשנים, הסיכון לתמותה הקשור לסרטן היה 1.16, והסיכון לתמותה הקשורה לנשימה היה 1.31. מנתונים אלו עורכי המחקר הסיקו כי מעשנים לשעבר יכולים להפחית את הסיכון לתמותה קרדיווסקולרית ב-100%, את הסיכון לסרטן ב-93% ואת הסיכון לתמותה הקשורה לנשימה ב-97%, לאחר הפסקה של יותר מ-30 שנה.

לכתבה ב-medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה