Addictions

האם יש סף בטוח לצריכת אלכוהול בחולים עם מחלת כבד מוקדמת? (JAMA Network Open)

צריכה יומית של אלכוהול בהיקף של עד 7.4 גרם ביום (חצי משקה סטנדרטי בארצות הברית) אינה מעלה את הסיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת כבד סטיאטוטית בסיכון נמוך לפיברוזיס מתקדם של הכבד, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

החוקרים התבססו על נתונים מסקר National Health and Nutrition Examination Survey III (שנים 1988-1994) במטרה לבחון את הקשר תלוי-מינון בין צריכת אלכוהול ובין התקדמות מחלת כבד סטיאטוטית.  הם זיהו 2,834 מבוגרים עם מחלת כבד סטיאטוטית מוכחת (51.8% גברים), כולל 591 (20.8%) עם פיברוזיס מתקדם בדרגה בינונית או גבוהה, שהוגדר כמדד FIB-4 של 1.3 ומעלה.

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר הלא-ליניארי בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון לתמותה.

לאורך חציון מעקב של 26 שנים, שיעורי התמותה ל-100,000 אנשים עמדו על 4,342 מקרים בקרב חולים עם סיכון בינוני וגבוה לפיברוזיס מתקדם, לעומת 1,099 מקרים בקבוצת החולים בסיכון נמוך לפיברוזיס מתקדם.

לאחר תקנון למאפיינים דמוגרפיים ומטבוליים, החוקרים זיהו קשר לא-ליניארי בין צריכת אלכוהול ובין הסיכון לתמותה בקרב חולים בדרגת סיכון נמוך (p=0.001). בקבוצת החולים בסיכון נמוך לפיברוזיס מתקדם, לא תועדה עליה בסיכון לתמותה עם צריכת אלכוהול יומית בהיקף קטן מ-7.4 גרם, המקביל לחצי כוס יין או בירה. כל גרם נוסף מעבר לסף זה הוביל לשיעורי תמותה גבוהים יותר.

מנגד, בקרב חולים בסיכון בינוני וגבוה לפיברוזיס מתקדם לא תועד סף בטוח של צריכת אלכוהול, כאשר הסיכון לתמותה עלה עם כל צריכת אלכוהול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי יש להמליץ לחולים עם מחלת כבד סטיאטוטית מומלץ להקפיד על ניטור סדיר של המצב הרפואי ואורח חיים בריא. הנחיות שפורסמו לאחרונה המליצו על שימוש במדד FIB-4 להנחיית רופאים כיצד לייעץ לחולים עם מחלת כבד סטיאטוטית הבוחרים שלא להימנע לחלוטין מאלכוהול.

JAMA Network Open, Dec 14, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה