Addictions

מינון גבוה של אופיואידים במהלך הנשמה מלווה בסיכון מוגבר לשימוש באופיואידים לאחר השחרור מבית החולים (Crit Care Med)

מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-Society of Critical Care Medicine עולה כי עליה במינוני אופיואידים במהלך הנשמה מלאכותית במהלך שהות ביחידת טיפול נמרץ מלווה בעליה בסיכון לשימוש באופיואידים לאחר השחרור מבית החולים.

החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שכלל 6,746 חולים ששרדו אשפוז ביחידות טיפול נמרץ בשל כשל נשימתי חד, אשר חוברו למכונת הנשמה למשך לפחות 24 שעות במטרה לבחון את ההשפעה של מינון אופיואידים במהלך 21 הימים הראשונים להנשמה על שימוש באופיואידים לאחר השחרור מבית החולים.

המשתתפים במחקר סווגו לשלוש קבוצות על-פי חציון מינון הטיפול באופיואידים במהלך ימי ההנשמה (על-בסיס מינון יומי של פנטניל): שלישון ראשון (0-67 מק”ג), שלישון שני (67-700 מק”ג) ושלישון שלישי (מעל 70 מק”ג).

במהלך השנה לאחר השחרור מבית החולים, 2,942 שורדים (43.6%) ניפקו מרשם לטיפול באופיואידים וחציון המינון היומי של פנטניל עמד על 200 מק”ג. בחולים בשלישון השלישי תועד הסיכון הגבוה ביותר לניפוק מרשמים לאופיואידים (יחס סיכון של 1.31, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.53), בהשוואה לחולים שלא טופלו באופיואידים במהלך ההנשמה המלאכותית, לאחריהם היו חולים בשלישון השני (יחס סיכון של 1.23, רווח בר-סמך 95% של 1.06-1.43).

החוקרים גם בחנו את הסיכון לניפוק מרשם לאופיואידים במהלך 30 ימים ושימוש ממושך באופיואידים לאורך למעלה משנה אחת, תוך תקנון למשתנים שונים, כולל נתונים דמוגרפיים, גורמים סוציאליים המשפיעים על המצב הבריאותי, מדד Charlson Comorbidity Index, מרשמים לאופיואידים, כאב כרוני או אבחנות הקשורות בשימוש באופיואידים במהלך השנה הקודמת, אבחנה עיקרית ומשך אשפוז. בהתאם לממצאים העיקריים של המחקר, באלו בשלישון השלישי תועד סיכון מוגבר לתוצאים אלו, בהשוואה לאלו שלא קיבלו אופיואידים במהלך ההנשמה המלאכותית.

לאור הנזק של המשך מגפת אופיואידים, החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את הסיכונים והועלת של גישות להפחתת שימוש באופיואידים במהלך הנשמה מלאכותית.

Crit Care Med, January 2024

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה