AIDS and HIV

היעילות והבטיחות של סטטינים בחולים עם HIV (מתוך Sci Rep)

במאמר שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי במבוגרים עם HIV, טיפול בסטטינים לווה בירידה לא-מובהקת סטטיסטית בשיעורי התמותה וסוכרת, לצד עליה לא-מובהקת סטטיסטית בסיכון לכאבי שרירים והפרעה באנזימי כבד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סטטינים מפחיתים את רמות השומנים בדם בחולים עם HIV. עם זאת, ההשפעה של תרופות אלו על הסיכון לתמותה מכל-סיבה ושיעורי הפסקת הטיפול, אינן ידועות. הם השלימו סקירה שיטתית להערכת ההשפעה של סטטינים על תמותה מכל-סיבה, שיעורי הפסקת טיפול וסיכון לתופעות לוואי בקרב נשאי HIV תחת HAART.

החיפוש בארבעה מאגרי נתונים אלקטרוניים אחר מחקרים שבחנו את ההשפעות של סטטינים לעומת פלסבו הוביל לזיהוי 47 מחקרי עוקבה שכללו 91,594 חולים.

מהנתונים עולה כי טיפול בסטטינים לווה בסיכון נמוך יותר משמעותית להפסקת הטיפול (סיכון יחסי 0.701, p=0.031). הסיכון לתמותה מכל-סיבה (סיכון יחסי של 0.994, p=0.827), אירוע חריג מכל סוג (סיכון יחסי של 0.780, p=0.131) וסוכרת (סיכון יחסי של 0.272, p=0.241) עם טיפול בסטטינים היה נמוך יותר, אך ההבדל לעומת זרוע פלסבו/ביקורת לא היה מובהק סטטיסטית.

הטיפול בסטטינים לווה במגמה של סיכון גבוה יותר, אך לא באופן מובהק סטטיסטית, לכאבי שרירים (סיכון יחסי של 1.341, p=0.299), עליה בריכוז קריאטין קינאז (סיכון יחסי של 1.101, p=0.830) ואנזימי כבד (סיכון יחסי של 1.709, p=0.312).

החוקרים כותבים כי על רופאים לקחת בחשבון את השפעת אינבו כחלק מהטיפול במטופלים עם HIV תחת טיפול בסטטינים, הפונים עם תופעות לוואי נפוצות דוגמת כאבי שרירים, עליה רמות קריאטין קינאז ואנזימי כבד.

 

Sci Rep, Oct 27, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה