AIDS and HIV

טיפול באנמיה במבוגרים עם HIV עשוי להפחית את הסיכון לשחפת (eClinicalMedicine)

סמנים פשוטים של אנמיה ודלקת סיסטמית עשויים לשמש ככלים חשובים לזיהוי מטופלים עם HIV בסיכון מוגבר לשחפת פעילה ותמותה כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-eClinicalMedicine, שהינו חלק מכתב העת The Lancet Discovery Science.

על-פי הערכות ארגון הבריאות העולמי, בשנת 2021 היקף המקרים של HIV ושחפת פעילה נע סביב 700,000 חולים ברחבי העולם. מאחר ושחפת מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים עם HIV, ישנה חשיבות רבה לזיהוי מוקדם של מקרים אלו.

החוקרים השלימו מחקר מקרה-ביקורת שכלל משתתפים במחקר REMEBER, תוך התמקדות בחולים עם HIV שטרם החלו טיפול אנטי-רטרוויראלי ובכולם תועדה ספירת תאי CD4+ נמוכה. לאחר איסוף נתונים אודות אנמיה ודלקת סיסטמית, החולים חולקו באקראי לזרוע טיפול מונע לסירוגין כנגד שחפת או טיפול אמפירי כנגד שחפת עם ארבע תרופות.

מניתוח דגימות הדם שנאספו בעת הגיוס למחקר עלה כי ב-76.2% מהמשתתפים (205 חולים) הייתה עדות לאנמיה בדרגה כלשהי, אשר הוגדרה כריכוז המוגלובין נמוך מ-13 גרם/ד”ל בגברים או נמוך מ-12 גרם/ד”ל בנשים. מבין אלו, ב-31.2% מהמשתתפים (84 חולים) תועדה אנמיה בדרגה בינונית או חמורה (המוגלובין נמוך מ-10 גרם/ד”ל בשני המינים).

המשתתפים במחקר היו במעקב לאורך לפחות 48 שבועות. במהלך תקופה זו, 68% מהחולים לא חלו בשחפת. יתרה מזאת, החוקרים מציינים כי היארעות שחפת עמדה על 7.8% באלו ללא אנמיה ועל 19% ו-22.6% באלו עם אנמיה קלה ומתונה או חמורה, בהתאמה.

החוקרים השלימו ניתוח דומה להערכת הסיכון לתמותה. שיעורי התמותה עמדו על 10.9% בקרב אלו ללא אנמיה, בהשוואה ל-16.5% ו-29.8% בחולים עם אנמיה קלה ומתונה או חמורה, בהתאמה.

אנמיה מתונה או חמורה ורמות גבוהות יותר של IL-6 בתחילת המחקר לוו בשיעורי היארעות גבוהים יותר של שחפת ותמותה בקרב חולים עם HIV.

החוקרים כותבים כי מדדים אלו עשויים לסייע בהפחתת הסיכון לשחפת ותמותה בחולים עם HIV ותומכים בהשלמת בדיקות לאנמיה לפני התחלת טיפול אנטי-רטרוויראלי, תוך מעקב תדיר וניטור הדוק אחר תסמיני שחפת בקרב אלו עם אנמיה.

eClinicalMedicine, Aug 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה