AIDS and HIV

השוואה בין Dolutegravir ו-Efavirenz על דיכאון/חרדה והפרעות שינה בנשים הרות ולאחר-לידה עם HIV (מתוך AIDS)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת AIDS עולה כי אין הבדלים מובהקים סטטיסטית בין משטרי טיפול המבוססים על Dolutegravir (טיויקיי) או על Efavirenz בהשפעה על דיכאון, חרדה או הפרעות שינה בנשים הרות או לאחר-לידה עם HIV.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הן Dolutegravir והן Efavirenz הוכחו כיעילים בהיריון ולאחר לידה למניעת הדבקה ורטיקאלית של HIV ולשמירה על בריאות האם. שתי התרופות גם נקשרו עם תסמינים נוירו-פסיכיאטריים. עם זאת, אין נתונים אודות היקף התסמינים הללו בנשים הרות ולאחר לידה.

החוקרים השלימו ניתוח משני של מחקר DolPHIN2, מחקר אקראי, רב-מרכזי, שכלל נשים שהתייצגו מאוחר בהיריון עם HIV לא-מטופל אשר טופלו במשטרי טיפול המבוססים על  Dolutegravir או Efavirenz. הם עקבו אחר מדדי דיכאון, חרדה ואיכות שינה במהלך היריון ועד 48 שבועות לאחר-לידה.

מבין 268 נשים עם חציון מדדי EPDS (או Edinburgh Post Natal Depression Score) עמדו על 8 נקודות והיו הגבוהים ביותר בעת הגיוס למחקר. ב-23.7% מהמטופלים ב- Dolutegravirוב-25.6% מהמטופלים ב-Efavirenz תועד מדד EPDS גבוה מ-9 נקודות, עדות לאבחנה אפשרית או סבירה של דיכאון. מדד HADS (או Hospital Anxiety Depression Score) חריג (מעל 11 נקודות) תועד לפחות פעם אחת במהלך המעקב ב-42 נשים (15.7%), אם כי לא תועדו הבדלים בין זרועות הטיפול.

החוקרים לא זיהו קשר בין מדד EPDS (p=0.93), אובדנות (p=0.97) ומדדי HADS (p=0.18) ובין משטר הטיפול. חציון מדד PSQI (או Pittsburgh Sleep Quality Index) עם Dolutegravir עמד 6 נקודות ועם Efavirenz המדד החציוני עמד 5 נקודות (p=0.70).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על שיעורים גבוהים של דיכאון בנשים עם HIV, אך אלו פחתו לאורך הזמן ומאשרים את הצורך בתמיכה פסיכולוגית לאחר אבחנה ראשונית של HIV בהיריון. מהנתונים עולה כי אין הבדלים משמעותיים בין משטרי טיפול המבוססים על Dolutegravir או Efavirenz בהשפעה על דיכאון, חרדה והפרעות שינה בנשים הרות או לאחר-לידה.

AIDS, Jan 26. 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה