Alzheimer

פגיעות נוירוטית הינה גורם סיכון אפשרי למחלת אלצהיימר

רגישות למצוקה פסיכולוגית קשורה בסיכון למחלת אלצהיימר (Alzheimer’s disease- AD), קובע מחקר חדש. לכן יתכן ששימוש בתרופות נוגדות דיכאון יכול להפחית את ההשפעות המזיקות של חוויות נפשיות שליליות על המבנה והתפקוד המוחי.

החוקרים ניתחו נתונים מה- Religious Orders Study שכלל 797 נבדקים בגיל ממוצע של  75 שנים, ללא דמנציה בתחילת המעקב. הנבדקים עברו בדיקה נוירולוגית מלאה ומילאו שאלונים לדירוג נוירוטי של 48-point NEO Five-Factor Inventory. במסגרת מעקב שנתי הנבדקים עברו 19 מבחנים קוגניטיביים.

במשך מעקב ממוצע של 4.9 שנים 140 נבדקים אובחנו כסובלים מ- AD. לאחר התאמה עבור גיל, מין והשכלה, החוקרים מצאו כי כל עלייה של נקודה בסולם הרגישות למצוקה נפשית היתה כרוכה בעלייה של 6% בסיכון ל- AD ובירידה של 7% בקוגניציה הכללית.

זיכרון אפיזודי הקשור בעיקר במערכת ההיפוקמפלית, נפגע יותר מאשר פרמטרים אחרים. מגמות אלו לא היו בהתאמה לשינויים פתולוגים- פלאקים ו- neurofibrillary tangles. החוקרים כותבים כי המנגנונים בהם מתרחשים השינויים הקוגניטיביים הם ככל הנראה נוירו-ביולוגיים יותר מאשר פתולוגיים בצורה המוכרת ב- AD.

כיוון שהמחקר מצביע על קשר בין פגיעות נוירוטית לבין סיכון ל- AD יש צורך במחקר נוסף שיבדוק אם תרופות נוגדות דיכאון יכולות לצמצם סיכון זה, כותבים החוקרים.

Neurology 2003;61:1479-1485.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה