AMD

מדדים נשימתיים לא-פולשניים עשויים לסייע בחיזוי סיבוכים בתינוקות עם דיספלזיה ברונכו-פולמונרית (BPD) והערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברזילי

במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Pediatrics מדווחים חוקרים מארצות הברית על תוצאות מחקר חדש, מהם עולה כי מדד Modified Respiratory Severity Score או Modified Pulmonary Score עשויים לסייע בזיהוי חולים עם דיספלזיה ברונכו-פולמונרית (Bronchopulmonary Dysplasia) בדרגה החמורה ביותר בסיכון הגדול ביותר לסיבוכים ותמותה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את ההשערה כי עליה בחומרת מדדים נשימתיים תסייע בזיהוי חולים עם BPD בדרגה חמורה בסיכון הגדול ביותר לסיבוכים באשפוז. הם השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי ובחנו את מדדי Modified Respiratory Severity Score (מכפלת לחץ ממוצע בדרכי האוויר באחוז חמצן נשאף) ומדד Modified Pulmonary Score (מכפלת מדד תמיכה נשימתית באחוז חמצן נשאף עם סיכום מדד טיפול תרופתי) במדגם תינוקות בגיל מתוקן של 36 שבועות ומעלה עם BPD חמור, אשר אושפזו בין השנים 2010 ו-2018.

החוקרים בחנו את הקשר בין כל מדד ובין התוצא העיקרי המשולב של תמותה או אשפוז ממושך (מעל אחוזון 75 של כלל המדגם). עוד נבחנו שיעורי התמותה ותוצא משולב של תמותה או פיום קנה כתוצאים משניים.

מדגם המחקר כלל 303 משתתפים, כאשר מהנתונים עולה קשר בין מדדים גבוהים יותר ובין סיכון מוגבר לתמותה או אשפוז ממושך: יחס סיכויים מתוקן של 1.5 (רווח בר-סמך 95% של 1.3-1.7) עם מדד Modified Respiratory Severity Score ויחס סיכויים מתוקן של 11.5 (רווח בר-סמך 95% של 5.5-24.1) עם מדד Modified Pulmonary Score.

מדד Modified Pulmonary Score הדגים יכולת חיזוי מעט טובה יותר של הסיכון לתמותה או אשפוז ממושך, בהשוואה למדד Modified Respiratory Severity Score (שטח מתחת לעקומת ה-ROC של 0.90 לעומת 0.88, בהתאמה, p=0.03). השטח מתחת לעקומת ה-ROC להערכת הסיכון לתמותה ותמותה/פיום קנה לא היה שונה משמעותית בהשוואת שני המדדים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי המדדים הנשימתיים הלא-פולשניים הללו עשויים לסייע בזיהוי החולים עם BPD בדרגה חמורה המצויים בסיכון הגדול ביותר לתמותה, אשפוז ממושך או צורך בפיום קנה.

J of Pediatrics, March 2022

הערות עורך ניאונטולוגיה, ד”ר ברנרד ברזילי:

מדדים אלה עשויים לעזור באיתור חולי ה-BPD הקשים יותר ואלי לטפל בהם מוקדם יותר כדי למנוע את הסיבוכים. בנוסף, ניתן על פי מדדים אלה לתת יעוץ טוב יותר להורים לגבי מה צפוי לילדם ולתכנן את משאבי הטיפול בצורה טובה יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה