AMD

ניוון מקולארי גילי מלווה בסיכון מוגבר למחלת כליות סופנית (Sci Rep)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Scientific Reports מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר, מהן עולה כי בחולים עם אבחנה של ניוון מקולארי גילי (Age-related Macular Degeneration) סיכון מוגבר למחלת כליות בשלב סופני.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אטיולוגיות משותפות לניוון מקולארי גילי ומחלת כליות תומכות בקשר הדוק בין שתי המחלות. עם זאת, אין דיווחים קודמים אודות הסיכון למחלת כליות בשלב סופני בקרב חולים עם המחלה העינית.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין ניוון מקולארי גילי ובין הסיכון למחלת כליות סופנית על-סמך נתונים ממדגם מבוסס-אוכלוסייה ארצי מקוריאה. הם סיווג למעלה מ-4.2 מיליון משתתפים בגילאי 50 שנים ומעלה לפי נוכחות ניוון מקולארי גילי וליקוי ראיה.

התוצא העיקרי של המחקר היה הסיכון למחלת כליות בשלב סופני.

לאורך מעקב ממוצע של 9.95 שנים תועדו 21,759 מקרים חדשים של מחלת כליות בשלב סופני (0.52%). מניתוח הנתונים עלה כי אבחנה של ניוון מקולארי גילי לוותה בעליה של 33% בסיכון למחלת כליות בשלב סופני (יחס סיכון מתוקן של 1.33, רווח בר-סמך 95% של 1.24-1.44) והסיכון היה אף גבוה יותר במקרים בהם תועד גם ליקוי ראיה (יחס סיכון מתוקן של 2.05, רווח בר-סמך 95% של 1.68-2.50), בהשוואה למקרים בהם לא הייתה עדות למוגבלות בראיה (יחס סיכון מתוקן של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.17-1.37).

החוקרים מציינים כי זוהתה אינטראקציה משמעותית בין גיל, תפקוד כלייתי התחלתי ומחלות קרדיו-מטבוליות ובין ניוון מקולארי גילי והסיכון למחלת כליות בשלב סופני.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לממצאים אלו השלכות קליניות למניעת מחלה ואיזון גורמי סיכון למחלת כליות בחולים עם ניוון מקולארי גילי.

 

Sci Rep, Jan 5, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה