Aneurysm

איזו מפרצת הרגה את העיתונאי גרנט וול ? מאמר אורח מאת דר’ משה חלק

מפרצת

במהלך רבע הגמר בין ארגנטינה להולנד, העיתונאי סקוט וול התמוטט בתא העיתונאים ופונה לבית החולים, שם נקבע מותו הוא היה בן 48 בלבד.

המוות של וול עורר חשדות רבים, כיוון שהוא היה ידוע כעיתונאי שמבקר את זכויות האדם בקטאר והיה תומך נלהב של קהילת הלהט”ב. לכן אחיו ההמום פרסם סרטון בו טען כי וול נרצח, אך בימים האחרונים פרסמה אלמנתו של וול את נסיבות המוות. לפי דבריה, הנתיחה שבוצעה לאחר העברת הגופה לניו יורק העלתה כי הוא סבל ממפרצת באבי העורקים שהובילה לליבו.

 

לפי דר’ משה חלק, מנהל המחלקה לכירורגית כלי דם במרכז הרפואי שיבא תל השומר ויו”ר האיגוד הישראלי לכירורגיה של כלי דם, ככל הנראה מדובר במפרצת אבי העורקים החזי, שהיא פחות נפוצה ומוכרת (לעומת מפרצת אבי העורקים הבטני).

 

מהי מפרצת אבי העורקים החזי?

אבי העורקים (אאורטה בלעז) הינו כלי הדם הגדול ביותר בגוף. קוטרו באדם מבוגר הוא כ 2.5 ס”מ – בדומה לזה של צינור השקייה. כלי דם זה מספק דם לכל אברי הגוף. במצבים מסוימים עלול אב-העורקים לגדול מעבר לקוטרו הנורמלי. התרחבות זו עלולה לגרום לקרע של דופנו, מצב שמוביל לדימום קטלני שבמרבית המקרים מסתיים במוות. עם זאת, כאשר מאובחנת מפרצת באבי העורקים במועד, ניתן למנוע אירועים קשים אלו על ידי תיקון ניתוחי.

כרבע מהמפרצות מוקמות בבית-החזה, מפרצות אלו מסוכנות יותר, וקרע בהן מוביל למוות.

מפרצות באבי העורקים נגרמות בדרך כלל כתוצאה מנזק בדופן אב-העורקים. מקורו בעיקר כתוצאה מטרשת עורקים אשר נגרמת על ידי הצטברות כולסטרול ומשקעי שומן אחרים על דופן כלי הדם. מצב זה מוחמר בנוכחות מחלות, כדוגמת יתר לחץ דם, סכרת ועישון. עם זאת, ישנם גם מצבים מולדים בהם קיימת חולשה של דפנות כלי דם בגוף. במצבים אלו, עלולות להתפתח מפרצות של אב-העורקים באנשים צעירים יותר – בעשורים הראשונים לחייהם. זה ככל הנראה היה מצבו של וול.

אין דרך לאבחן מפרצת באבי העורקים החזי והרופאים נעזרים בשאלות מובנות על בסיס התלונות של החולים. סימני אזהרה הם כאבים בקדמת החזה ו\או כאבים בגב עליון, לרוב גם יקרינו לצוואר, כאבי גב הממוקמים בין השכמות, נפיחות בפנים, צוואר וידיים כתוצאה מלחץ על כלי דם גדולים, צרידות, קושי בדיבור והפרעות בליעה כתוצאה מלחץ על הושט, דימום ממערכת העיכול כתוצאה מחדירה לרקמות הסמוכות ופקקת עורקים.

כל אלה מנבאים קרע שיקרה שעות או ימים ספורים לאחר מכן.

איבחון וטיפול מהיר במטופלים האלו מוריד את התמותה ברמה משמעותית (30%-70% תמותה ללא ניתוח לעומת 5-8% תמותה בתיקון ניתוחי של הקרע).

 

 

ומהי מפרצת באבי העורקים הבטני?

זוהי המפרצת הנפוצה יותר המאפיינת 75% מהמקרים. בישראל כ-1000 אנשים יפתחו מפרצת בטנית בשנה, אולם רק כ-600 מתוכם יאובחנו ויעברו טיפול מונע ומציל חיים. אלו יהיו בד”כ בני 65 ומעלה, אשר עישנו בהווה או בעבר, או בעלי היסטוריה משפחתית (וכן בעלי לחץ דם גבוה, עודף משקל ומצבי סיכון אחרים). למרות שאיננה מורגשת, ניתן לאבחנה בבדיקת אולטרה סאונד פשוטה, הכלולה בסל הבריאות, במיוחד לחולים המשתייכים לקבוצת הסיכון.  הפתרון הוא החלפת הקטע הפגוע בצינור מלאכותי בעורק שמהווה מסלול חליפי לזרימת הדם ובכך מונע מהדם להפעיל לחץ על האזור שעשוי להקרע. ניתן לעשות זאת בהליך של ניתוח פתוח, אולם בשנים האחרונות יותר ויותר חולים מטופלים בשיטה הזעיר פולשנית בה תומכן (סטנט גראפט) מוכנס לתוך האזור הפגוע בהליך של צינתור. טיפול מונע הנו יעיל עם אחוזי הצלחה של 95-99% ומכאן החשיבות בגילוי מוקדם.

 

מפרצת בכלי דם נוצרת כאשר דופן כלי הדם נעשית חלשה עקב מחלה כגון טרשת עורקים או על רקע גנטי ווכתוצאה מלחץ זרימת הדם מתחילה לגדול מקוטר רגיל של 2 ס”מ ולהתנפח כמו בלון לקוטר של  3 ס”מ ומעלה. במצב כזה היא נמצאת בסכנת התפרצות ודמם מסיבי אשר יכול לגרום למוות. בקוטר של כ-5 ס”מ או כאשר קוטר המפרצת גדל ביותר מ-1 ס”מ בתוך שנה הסיכון הופך משמעותי הרבה יותר.

 

הכותב הוא מנהל המחלקה לכירורגית כלי דם במרכז הרפואי שיבא תל השומר ויו”ר האיגוד הישראלי לכירורגיה של כלי דם

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה