Angina pectoris/MI

ירידה ניכרת בהיקף התערבויות כליליות מילעוריות במהלך מגפת COVID-19 (מתוך J Am Coll Cardiol)

מנתונים עדכניים מארצות הברית שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי במהלך החודש הראשון למגיפת COVID-19 נרשמה ירידה של 38% בהיקף התערבויות כליליות מילעוריות שבוצעו בשל אוטם לבבי עם עליות מקטע ST, בהשוואה לשיעורים במהלך השנה שקדמה להתפרצות המגיפה.

החוקרים בחנו את הנתונים מתשעה מרכזי צנתור גדולים, בהם בוצעו למעלה מ-100 התערבויות כליליות מילעוריות ראשוניות בכל שנה ובחנו את היקף ההתערבויות בתקופה שבין תחילת ינואר בשנת 2009 ועד סוף מרץ בשנת 2020, אל מול הנתונים מתחילת חודש מרץ בשנת 2020, אז הוגדרה נקודת ההתחלה של מגיפת COVID-19.

מהנתונים מתשעת המרכזים עלה כי סך מקרי הפעלת צוותים רפואיים בשל אוטם לבבי עם עליות מקטע ST ירד מלמעלה מ-180 מקרים בחודש (ממוצע של 23.6 מקרים בכל מרכז) ל-138 מקרים בלבד (ממוצע של 15.3 מקרים). ממצאים אלו דומים להיקף הירידה בפרוצדורות אלו בספרד, בה דווח על ירידה של 40% בהתערבויות כליליות מילעוריות בעידן המגיפה הנוכחית.

החוקרים מציינים כי בעצם, הצפי היה לעליה בהיקף התערבויות כליליות מילעוריות בשל אוטם לבבי עם עליות מקטע ST בתקופה זו, לאור הדחק הניכר בתקופה זו והעובדה שמחלה נגיפית עלולה להוביל להתפתחות אוטם לבבי. כמו כן, יש לצפות גם לתסמינים העשויים לחקות אוטם לבבי, דוגמת מיופריקרדיטיס על-רקע COVID-19, אשר יובילו לעליה בהיקף הטיפולים בחשד לאוטם לבבי עם עליות מקטע ST.

מומחים בתחום מאמינים כי ממצאים אלו מאשרים את התחושה של צוותים רפואיים רבים, לפיה חלה ירידה ניכרת בהיקף התערבויות אלו. מצד המטופל, ניתן לטעון כי התנהגות יושבנית, בשילוב עם הפחתת עישון עשויים להוביל לירידה בהיארעות אוטם לבבי. מנגד, בחולים עם אוטם לבבי, רצון עז להימנע מהגעה לבית החולים, בשילוב עם קשיים בזמינות ובהשלמת בדיקות אבחנתיות עשויים גם לתרום לירידה בהיקף התערבויות אלו.

J Am Coll Cardiol 2020

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה