Angina pectoris/MI

יתרונות טיפול ארוך-טווח בקלופידוגרל לאחר הנחת תומכנים לעורקים כליליים (J Am Coll Cardiol)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology עולה כי לאחר חמש שנים, טיפול בקלופידוגרל אינו-נחות לעומת אספירין בחולים לאחר התערבות כלילית מילעורית עם הנחת תומכנים מצופי-תרופה, אך נמצא עדיף על-פני אספירין בהפחתת תוצאי סיום משניים של אוטם לבבי ואירוע מוחי איסכמי.

ממחקר STOPDAPT-2 עלה כי טיפול מונותרפי בקלופידוגרל לאחר חודש של טיפול נוגד-טסיות כפול הפחית משמעותית אירועי דמם מג’ורי, בהשוואה להמשך טיפול בנוגדי-טסיות משולב עם קלופידוגרל ואספירין, ללא עליה באירועים קרדיווסקולאריים בחולים לאחר התערבות כלילית מילעורית.

לפי פרוטוקול המחקר, טיפול מונותרפי בקלופידוגרל ניתן לבדו לאחר חודש טיפול נוגד-טסיות כפול (זרוע קלופידוגרל), בעוד שבזרוע הטיפול באספירין ניתן טיפול נוגד-טסיות כפול למשך שנה אחת ולאחר מכן ניתן טיפול באספירין בלבד (זרוע אספירין). החוקרים מדווחים על התוצאות לאחר חמש שנים ב-3,005 חולים (גיל ממוצע של 68.6 שנים, 22.3% נשים).

התוצא העיקרי היה אירועים קליניים חמורים, אשר כללו משלב של תוצאים קרדיווסקולאריים (תמותה עקב סיבות קרדיווסקולאריות, אוטם לבבי, תרומבוזיס של התומכן, אירוע מוחי) ואירועי דמם מג’ורי או מינורי.  תוצאים משניים כללו את האירועים הקרדיווסקולאריים ואירועי הדמם הפרטניים של התוצא העיקרי ואבחנה חדש ה של ממאירות, לאור רמזים לכך שאספירין עשוי להגן מפני סרטן מעי גס ורקטום.

מהנתונים עולה כי התוצאות בזרוע קלופידוגרל היו לא-נחותות, אך לא עדיפות, בהשוואה לתוצאות בזרוע אספירין בהערכת שיעורי התוצא העיקרי (11.75% לעומת 13.57%; יחס סיכון של 0.85, רווח בר-סמך 95% של 0.70-1.05).

בזרוע קלופידוגרל הייתה עדיפות על-פני אספירין במרבית התוצאים הקרדיווסקולאריים המשניים (8.61% לעומת 11.05%; יחס סיכון של 0.77, p<0.001 להעדר-נחיתות ו-p=0.03 לעדיפות), בעיקר עקב ירידה בשיעורי אוטם לבבי ואירוע מוחי איסכמי.

שיעורי ההיארעות המצטברים של אירועי דמם מג’ורי לאחר חמש שנים לא היו נמוכים יותר משמעותית בזרוע הטיפול בקלופידוגרל (4.44% לעומת 4.92%; יחס סיכון של 0.89, p=0.51), ייתכן לאור שיעור גבוה של טיפול במעכבי תעלות מימן (79%). לא תועדו הבדלים בשיעורי היארעות אבחנה חדשה של ממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול בקלופידוגרל עשוי להוות חלופה טובה לאספירין עם תועלת איסכמית מעבר לשנה אחת לאחר התערבות כלילית מילעורית. המחקר מאשר כי ההגנה מפני אירועים איסכמיים לאחר התערבות כלילית מילעורית טובה יותר עם קלופידוגרל לעומת אספירין החל חודש אחד ועד חמש שנים לאחר ההתערבות.

J Am Coll Cardiol, Jan 2, 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה