Angina pectoris/MI

הערכת שיעורי טיפולי מניעה שניונית לאורך זמן בחולים לאחר תסמונת כלילית חדה (Eur J Prev Cardiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי ארוך-טווח, מהן עולים שיעורי הישנות נמוכים לטיפול תרופתי למניעה שניונית של מחלות לב וכלי דם בחולים לאחר אבחנה של תסמונת כלילית חדה. יתרה מזאת, הממצאים מעידים כי ניתן לנקוט בצעדים נוספים לשיפור איזון גורמי סיכון באוכלוסיית חולים זו.

מרבית המחקרים להערכת היענות לטיפול לאחר תסמונת כלילית חדה מבוססים על ניפוקי מרשמים ואין מעקב ארוך-טווח או נתונים אודות איזון גורמי סיכון לתחלואה קרדיווסקולארית. במחקר הנוכחי הם בחנו את ההיענות לטיפול ארוך-טווח בחולים אלו, את איזון גורמי הסיכון והקשר עם הסיכון להישנות תסמונת כלילית חדה ותמותה.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 3,765 חולים (גיל ממוצע של 75 שנים, 40% נשים) עם היארעות תסמונת כלילית חדה בין תחילת שנת 2006 ועד סוף שנת 2010 ממאגר SPCCD-SKA. כל החולים היו במעקב עד סוף שנת 2014 או עד לתמותה. החוקרים עקבו אחר מדדי לחץ דם, רמות LDL, הישנות תסמונת כלילית חדה ותמותה.

החוקרים התבססו על נתונים אודות ניפוקי תרופות לחישוב שיעור הימים המכוסים לטיפול בתרופות למניעה שניונית. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין איזון לחץ דם ואיזון רמות LDL ובין הסיכון להישנות תסמונת כלילית חדה ותמותה.

חציון משך המעקב עמד על 4.8 שנים.

שיעור החולים שהשיגו את יעד לחץ דם של עד 140/90 מ”מ כספית עמד על 58% לאחר שנה אחת ועל 66% לאחר 8 שנים. שני שליש מהחולים (65%) השיגו את יעד LDL מתחת ל-100 מ”ג/ד”ל לאחר שנה אחת ועל 56% לאחר שמונה ששנים, עם זאת, שיעורי ההיענות לטיפול בסטטינים נעו בין 43% ל-60%.

מהנתונים עולה כי רק 62% מהחולים השלימו מדידה שנתית של לחץ הדם ורק 28% השלימו הערכה שנתית של ריכוז LDL בדם.

בעוד לחץ דם סיסטולי לא זוהה כגורם המלווה בסיכון מוגבר להישנות תסמונת כלילית חדה או תמותה, ריכוז LDL נמוך מ-120 מ”ג/ד”ל לווה בסיכון גבוה יותר להישנות תסמונת כלילית חדה (יחס סיכון של 1.19, רווח בר-סמך 95% של 1.00-1.40) ותמותה (יחס סיכון של 1.26, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.47), בהשוואה לריכוז LDL נמוך מ-70 מ”ג/ד”ל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים לאחר תסמונת כלילית חדה שיעורי ההקפדה על טיפול תרופתי לאורך זמן הם נמוכים וניתן לפעול טוב יותר לשיפור גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים אלו. יתרה מזאת, הממצאים מאשרים את חשיבות איזון רמות LDL למניעת תחלואה קרדיווסקולארית בחולים מבוגרים.

Eur J Prev Cardiol. 2023 Dec 22

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה