Ankylosing spondylitis

עדויות חדשות תומכות ביעילות Upadacitinib בחולים עם אנקילוזינג ספונדיליטיס עמיד לטיפול ביולוגי (Annals of the Rheumatic Disease)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases עולה כי Upadacitinib (רינבוק) הינו טיפול יעיל לאורך 14 שבועות בחולים עם אנקילוזינג ספונדיליטיס ללא תגובה טובה לטיפול ביולוגי.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אפשרויות הטיפול לספונדילוארתריטיס אקסיאלי הן מוגבלות, בהשוואה למחלות ריאומטיות אחרות דוגמת דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים פסוריאטית. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את היעילות והבטיחות של Upadacitinib, מעכב Janus Kinase, בחולים עם אנקילוזינג ספונדיליטיס פעילה ותגובה לא-מספקת לטיפול ביולוגי.

המחקר כלל חולים עם תגובה לא-מספקת לתכשיר ביולוגי אחד או שני תכשירים ביולוגיים (מעכבי TNF או מעכבי IL-17), אשר חולקו באקראי ביחס 1:1 לטיפול פומי ב- Upadacitinib במינון 15 מ”ג כל יום או פלסבו. התוצא העיקרי היה מדד ASAS40 (או Assessment of Spondyloarthritis international Society) לאחר 14 שבועות.  תוצאים משניים כללו את מדדי Ankylosing Spondylitis Disease Activity, Spondyloarthritis Research Consortium of Canada MRI spine inflammation score, כלל כאבי גב, כאבי גב ליליים, מדד Bath Ankylosing Spondylitis Functional Index, כמו גם מדדי Bath Ankylosing Spondylitis Metrology Index ו- Maastricht Ankylosing Spondylitis Enthesitis Score.

מדגם המחקר כלל 420 חולים עם אנקילוזינג ספונדיליטיס פעילה, מהם 211 חולקו לטיפול ב- Upadacitinib ו-209 היו בזרוע הפלסבו.

שיעור גבוה יותר משמעתית של חולים בזרוע הטיפול ב- Upadacitinibלעומת פלסבו השיגו את יעד ASAS40 לאחר 14 שבועות (45% לעומת 18%, p<0.0001). החוקרים מדווחים על שיפור מובהק סטטיסטית עם Upadacitinib לעומת פלסבו בכלל תוצאי הסיום המשניים שנבחנו במחקר (P<0.0001).

אירועים חריגים תועדו ב-41% מהמטופלים ב- Upadacitinib וב-37% מהמטופלים בפלסבו לאורך 14 שבועות. לא תועדו מקרים של מחלה ממארת, אירועים קרדיווסקולאריים מג’וריים, תרומבואמבוליזם ורידי או מקרי תמותה עם טיפול ב- Upadacitinib.

החוקרים מסכמים וכותבים כי Upadacitinib במינון 15 מ”ג היה יעיל יותר משמעותית מפלסבו לאורך 14 שבועות לטיפול בחולים עם אנקילוזינג ספונדיליטיס עמיד לטיפול ביולוגי. לא תועדו סוגיות חדשות הנוגעות לבטיחות הטיפול התרופתי ב- Upadacitinib.

 

Annals of the Rheumatic Disease, July 4, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה