Ankylosing spondylitis

שכיחות מעורבות הירך בחולים עם דלקת חוליות מקשחת וההשפעה של טיפול במעכבי TNF (מתוך J Rheumatol)

במאמר שפורסם בכתב העת The Journal of Rheumatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בשליש מהחולים עם דלקת חוליות מקשחת (Ankylosing Spondylitis) ישנה עדות הדמייתית למעורבות הירך וכן כי טיפול במעכבי TNF עשוי למנוע את התקדמות הפגיעה בירך.

מטרת המחקר הייתה לבחון את שיעורי הימצאות מעורבות ירך בחולים עם דלקת חוליות מקשחת שטופלו במעכבי TNF ולהעריך את ההשפעה של טיפול במעכבי TNF על התקדמות הדמייתית של מעורבות הירך לעומת עמוד השדרה.

מדגם המחקר כלל 299 חולים עם דלקת חוליות מקשחת שטופלו במעכבי TNF (215 גברים; גיל חציוני של 43 שנים; חציון משך מחלה של 7.6 שנים) שעברו הערכה לקביעת מעורבות הירך, אשר הוגדרה הדמייתית כמדד BASRI-hip (או Bath AS Radiological Hip Index) של 2 נקודות ומעלה. חולים שטופלו במעכבי TNF במשך שנתיים ומעלה (263 מבין 299 חולים) עברו הערכה לקביעת התקדמות הדמייתית.

בדיקות הדמיה של האגן ועמוד השדרה, אשר הושלמו בתחילת המחקר (כלומר, לפני התחלת טיפול במעכבי TNF) נבחנו באופן רטרוספקטיבי אל מול בדיקות הדמיה לאחר 2.5 שנים ולאחר 7 שנים של טיפול במעכבי TNF. שתי הירכיים דורגו על-פי מדד BASRI-hip, כמו גם מרווח חלל מפרקי ממוצע. צילומי עמוד-שדרה דורגו על-פי מדד mSASSS (או Modified Stroke AS Spinal Score).

מהנתונים עולה כי שיעורי הימצאות מעורבות ירך עמדו על 38% מהחולים, מהם 87 גברים (41%) ו-26 נשים (31%).

הן בגברים והן בנשים עם מעורבות ירך, מדד BASRI-hip ומרווח החלל המפרקי הממוצע לא השתנו משמעותית לאורך המעקב.

בגברים ונשים ללא עדות למעורבות של הירך, מדד BASRI-hip נותר ללא שינוי לאחר 2.5 שנים, אך עלה משמעותית לאחר 7 שנים, ללא השגת הסף של 2 נקודות. מנגד, מרווח החלל המפרקי הממוצע ירד בשתי נקודות הזמן, הן לאחר 2.5 שנים והן לאחר 7 שנים.

בשני המינים תועדה עליה משמעותית במדד mSASSS לאורך המעקב, זאת ללא תלות במעורבות של הירך.

החוקרים מסכמים וכותבים כי במחקר הנוכחי, מעורבות הירך תועדה בקרוב לשליש מהחולים עם דלקת חוליות מקשחת, כאשר עולה תמונה לפיה טיפול במעכבי TNF עשוי למנוע התקדמות של הפגיעה בירך. במחקר לא זוהו הבדלים מגדריים בשיעורי הימצאות או התקדמות הפגיעה בירך.

J Rheumatol, March 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה