Ankylosing spondylitis

מודל בינה מלאכותית עשוי להפחית עיכוב באבחנת ספונדילוארתריטיס (Arthritis & Rheumatism)

אוסטיאופורוזיס

מודל לימוד מכונה אוטומטי לחלוטין המזהה בצקת במח העצם לפי בדיקת MRI של מפרק סקרואיליאק עשוי לשפר את טיב בדיקות סקר לספונדילוארתריטיס ולצמצם את העיכוב באבחנה של חולים אלו, כך לפי נתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis & Rheumatology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כלים סטנדרטיים להערכת תוצאות בדיקות MRI של מפרקים סקרואיליאקים לא הדגימו תוצאות עקביות. בהיבט האבחנתי, זיהוי ובעיקר פענוח בצקת מח עצם בבדיקת MRI של מפרקים סקרואיליאקים דורשת נסיון ומיומנות.

לפיתוח, אימון ובחינת מודל לימוד מכונה כבדיקת סקר לזיהוי ספונדילוארתריטיס, החוקרים התבססו על נתונים אודות חולים עם ספונדילוארתריטיס,  כמו גם נשים לאחר-לידה וביקורות בריאות. בדיקות הדמיה של נשים לאחר-לידה וביקורות בריאות שימשו להכשרת מודל האימון באשר לנגעים שאינם קשורים לאבחנה של ספונדילוארתריטיס. כמו כן, בדיקות הדמיה מחולים עם ספונדילוארתריטיס חולקו לשתיים, כאשר מחציתן שימשו להכשרת המודל ומחציתן שימשו לבחינת המודל.

מדגם האימון כלל רק חולים עם אבחנה של ספונדילוארתריטיס. בסך הכול, 279 בדיקות הדמיה היו של חולים עם ספונדילוארתריטיס, 71 בדיקות היו של נשים לאחר-לידה ו-114 בדיקות הדמיה היו של ביקורות בריאות ואל ושימשו להכשרת המודל, כאשר 243 בדיקות הדמיה שימשו לאישור האלגוריתם.

האלגוריתם הצליח לזהות מפרקים סקרואיליאקים בדיוק של 98.4%. במהלך שלב הוולידציה, המודל הדגים שטח מתחת לעקומה של 94.5%, דיוק של 80.5% ומדד F1 Score של 64.1%. האלגוריתם גם הדגים שטח מתחת לעקומה של 88.2% במהלך הבדיקה, עם דיוק של 72.1% ומדד F1 Score של 50.8%.

החוקרים כותבים כי המחקר הדגים תוצאות מבטיחות כצעד ראשון לקראת כלי להערכה אובייקטיבית, יעילה ומדויקת עם כימות בצקת מח עצם במפרקים סקרואילאקים בבדיקת MRI. כלי זה עשוי לספק פתרון יעיל לקיצור מרווח הזמן עד לאבחנה של ספונדילוארתריטיס על-סמך בדיקות הדמיה.

Arthritis & Rheumatism, Sep 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה