Ankylosing spondylitis

טיפול ב-Upadacitinib בטוח ויעיל בחולים עם דלקת חוליות מקשחת לאחר כשלון טיפול ביולוגי (Arthritis Res Ther)

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Research & Therapy עולה כי Upadacitinib (רינבוק) במינון 15 מ”ג הוביל לשיפור ממושך לאורך עד 52 שבועות בחולים עם דלקת חוליות מקשחת (Ankylosing Spondylitis) בהם לא תועדה תגובה לטיפול ביולוגי קודם.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Upadacitinib הינו מעכב Janus Kinase, אשר הוכח כיעיל ובטוח בחולים עם דלקת חוליות מקשחת בתכנית SELECT-AXIS. כעת הם מדווחים על יעילות ובטיחות הטיפול לאחר שנה אחת בחולים עם דלקת חוליות מקשחת עם תגובה לא-הולמת לטיפול ביולוגי קודם ממחקר SELECT-AXIS 2.

מדגם המחקר כלל חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם דלקת חוליות מקשחת פעילה, לאחר כישלון טיפול ביולוגי, אשר טופלו ב- Upadacitinib במינון 15 מ”ג פעם ביום או פלסבו למשך 14 שבועות. חולים שהשלימו את 14 השבועות יכלו לקחת חלק בשלב הארכה בתווית-פתוחה ולקבל טיפול ב- Upadacitinib במינון 15 מ”ג למשך עד שנתיים.

תוצאי היעילות כללו את שיעור החולים שהשיגו שיפור של לפחות 40% במדד ASAS (או Assessment of Spondyloarthritis international Society), פעילות מחלה נמוכה לפי מדד ASDAS (או Ankylosing Spondylitis Disease Activity Score) ועדות למחלה לא-פעילה לפי מדד ASDAS; עוד נבחן השינוי מתחילת המחקר בכאב גב כולל ולילי, במדד BASFI (או Bath Ankylosing Spondylitis Functional Index).

מדגם המחקר כלל 420 חולים, מהם 366 חולים השלימו את 52 שבועות הטיפול (181 חולים נטלו טיפול רציף ב- Upadacitinib ו-185 חולים היו תחילה בזרוע הפלסבו וחצו לטיפול ב- Upadacitinib).

לאחר 52 שבועות, בקרב חולים שטופלו באופן רציף ב- Upadacitinib ובאלו שחצו מזרוע הפלסבו לטיפול ב- Upadacitinib שיעור החולים עם תגובה לפי ASAS40 עמדו על 66% ו-65%, בהתאמה, שיעור החולים עם פעילות מחלה נמוכה לפי ASDAS עמד על 57% ו-55%, בהתאמה, ושיעור החולים עם מחלה לא-פעילה לפי סולם ASDAS עמד על 26% ו-25%, בהתאמה. השינוי מתחילת המחקר בכלל כאבי גב עמד על 4.5- ו-4.3-, בהתאמה, השינוי בכאב גב לילי עמד על 4.6- ו-4.4- והשינוי במדד BASFI עמד על 3.6- בקרב אלו תחת טיפול רציף ב- Upadacitinib לעומת 3.5- באלו שחצו מקבוצת הפלסבו לטיפול ב- Upadacitinib.

לא תועדו סוגיות בטיחות חדשות עם הטיפול ב- Upadacitinib.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים ביעילות ובטיחות Upadacitinib בחולים עם דלקת חוליות מקשחת לאחר כשלון טיפול ביולוגי. יעילות הטיפול הייתה דומה בחולים בהם טיפול ביולוגי קודם לא היה יעיל ובאלו שלא סבלו את הטיפול. כמו כן, לא זוהו הבדלים בשיעורי התגובה עם טיפול קודם במעכבי TNF או מעכבי IL-17.

Arthritis Res Ther, Sep 18, 2023

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה