Ankylosing spondylitis

הערכת הסיכון למחלה קרדיווסקולארית עם טיפול ארוך-טווח בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים בחולים עם דלקת חוליות מקשחת (Rheumatology)

טיפול ארוך-טווח בנוגדי-דלקת שאינם סטרואידים (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs, או NSAID) בחולים עם דלקת חוליות מקשחת (Ankylosing Spondylitis) אינו מלווה בעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם כמו באוכלוסייה הכללית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכון למחלות לב וכלי דם על-רקע טיפול ארוך-טווח ב-NSAID במדגם עולם-אמיתי גדול של חולים עם דלקת חוליות מקשחת.

מחקר העוקבה הארצי כלל נתונים ממאגר Korean National Health Insurance Database והחוקרים התמקדו בחולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם אבחנה חדשה של דלקת חוליות מקשחת, ללא מחלה קרדיווסקולארית קודמת בין ינואר 2010 ועד דצמבר 2018. ביקורות ללא דלקת חוליות מקשחת נבחרו באקראי לפי גיל, מין ושנה.

התוצא העיקרי היה מחלה קרדיווסקולארית, תוצא משולב של מחלת לב איסכמית, אירוע מוחי, או אי-ספיקת לב. שימוש ארוך-טווח ב-NSAID הוגדר כשימוש בתרופות במינון יומי מצטבר גדול מ-365. הקשר בין טיפול ארוך-טווח ב-NSAID ובין היארעות מחלות לב וכלי דם נבחן הן בחולים עם דלקת חוליות מקשחת והן באלו ללא המחלה הריאומטית.

בקרב 19,775 חולים עם דלקת חוליות מקשחת ו-59,325 ביקורות תואמות ללא המחלה הריאומטית תועדו 1,663 ו-4,308 מקרים של מחלות לב וכלי דם, בהתאמה, עם שיעורי היארעות של 16.9 ו-13.8 מקרים ל-1,000 שנות-אדם, בהתאמה.

טיפול ארוך-טווח ב-NSAID לווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בביקורות ללא דלקת חוליות מקשחת (יחס סיכון מתוקן של 1.64, רווח בר-סמך 95% של 1.48-1.82). מנגד, טיפול ארוך-טווח ב-NSAID לא הביא לעליה בסיכון למחלות לב וכלי דם בחולים עם דלקת חוליות מקשחת (יחס סיכון מתוקן של 1.06, רווח בר-סמך 95% של 0.94-1.20; תקנון למין, גיל, מצב סוציואקונומי, מדד מסת גוף, הרגלי עישון, יתר לחץ דם, סוכרת, היפרליפידמיה ומעכבי TNF).

החוקרים מסכמים וכותבים כי טיפול ממושך ב-NSAID בחולים עם דלקת חוליות מקשחת אינו בהכרח מעלה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, כמו באוכלוסייה הכללית.

Rheumatology, Jan 12, 2024

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה