Antimicrobial therapy

טיפול ב-Cephalexin פעמיים ביום בטוח ויעיל בנשים עם זיהום פשוט בדרכי השתן (Open Forum Infect Dis)

מתן Cephalexin פעמיים ביום מהווה גישת טיפול יעילה כמו מתן הטיפול ארבע פעמים ביום לנשים עם זיהום ללא-סיבוכים בדרכי השתן, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת Open Forum Infectious Diseases.

לאור העלייה בשיעורי עמידות פתוגנים נפוצים וחשש מפני פרופיל הבטיחות של מספר תרופות אנטיביוטיות נפוצות, כולל קווינולונים ורספרים, קיים צורך בבחינת יעילות ובטיחות טיפולים ממשפחת ביתא-לקטאם כנגד זיהומים בדרכי השתן.  בספרות הרפואית נתונים מוגבלים התומכים במתן Cephalexin בתדירות של פעמיים ביום בלבד.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את תוצאות טיפול ב- Cephalexin במינון 500 מ”ג, פעמיים ביום, אל מול משטר טיפול הכולל מתן התרופה ארבע פעמים ביום, בנשים עם זיהום ללא סיבוכים בדרכי השתן.

מחקר העוקבה הרב-מרכזי, רטרוספקטיבי, כלל נשים מבוגרים שטופלו ב- Cephalexin במשך 5-7 ימים באבחנה של זיהום תסמיני וללא-סיבוכים בדרכי השתן, עם תרבית שתן המעידה על פתוגן רגיש ל-Cefazolin.

התוצא העיקרי היה השוואת שיעור כישלונות טיפול בזיהום פשוט בדרכי השתן בין נשים באחת משתי קבוצות המחקר, כאשר תוצאים משניים כללו את מרווח הזמן עד כישלון טיפול, תופעות לוואי בתוך שבעה ימים מהתחלת הטיפול והופעת זיהום Clostridoides difficile בתוך 30 ימים מהטיפול.

מדגם המחקר כלל 261 נשים, מהן 173 תחת טיפול אנטיביוטי פעמיים ביום ו-88 תחת טיפול אנטיביוטי שניתן ארבע פעמים ביום. מהתוצאות עולה כי לא היו הבדלים בשיעורי כישלון הטיפול בין הקבוצות: 12.7% עם טיפול פעמיים ביום לעומת 17% עם טיפול ארבע פעמים ביום (P=0.343), כולל כישלון תחת טיפול תרופתי (2.3% לעומת 5.7%, p=0.438) או הישנות בתוך 30 ימים (10.4% לעומת 11.3%, p=0.438).

בנוסף, החוקרים לא זיהו הבדל משמעותי בשיעור אירועים חריגים מדווחים (4.6% עם טיפול הניתן פעמיים ביום לעומת 5.6% עם טיפול הניתן ארבע פעמים ביום, p=0.103).

על-בסיס ממצאים אלו, החוקרים מסכמים וכותבים כי Cephalexin במינון של 500 מ”ג, פעמיים ביום, הינה אפשרות בטוחה ויעילה כמו טיפול הניתן ארבע פעמים ביום בנשים עם זיהום פשוט בדרכי השתן, כאשר מתן הטיפול בתדירות נמוכה יותר עשויה לשפר את ההיענות של החולים ושביעות הרצון מהטיפול התרופתי.

Open Forum Infect Dis, Aug 11, 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה