Antimicrobial therapy

שלושה משטרי טיפול אנטיביוטי הדגימו יעילות דומה כנגד דלקת ריאות שנרכשה בקהילה (Chest)

במבוגרים עם דלקת ריאות שנרכשה בקהילה בדרגה לא-חמורה תועדו שיעורי תגובה כמעט זהים לשלושה משטרי טיפול אנטיביוטי שונים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Chest.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 23,512 חולים שאושפזו ב-19 בתי חולים בקנדה וארצות הברית בשל דלקת ריאות שנרכשה בקהילה בין 2015 ועד 2021. החולים קיבלו טיפול באחד מבין ארבעה משטרי טיפול אנטיביוטי ראשוני: ביתא-לקטאם עם מקרוליד, ביתא לקטאם בלבד, פלאורוקוינולונים נשימתיים, או ביתא-לקטאם עם דוקסילין. מבין אלו, משלב ביתא-לקטאם עם מקרוליד נחשב קו טיפול ראשון כנגד דלקת ריאות שנרכשה בקהילה.

המטופלים סווגו לארבע קבוצות בהתאם לטיפול האנטיביוטי הראשוני בתוך 48 שעות מהאשפוז: 9,340 חולים טופלו במשלב ביתא-לקטאם עם מקרוליד; 9,146 טופלו בביתא-לקטאם בלבד; 4,510 טופלו בפלאורוקוינולונים; 516 חולים טופלו במשלב ביתא-לקטאם עם דוקסילין. משך הטיפול האנטיביוטי של כל משטר עמד על 4 ימים ומעלה, או עד לשחרור מבית החולים או תמותה.

התוצא העיקרי היה שיעורי תמותה מכל-סיבה באשפוז, אשר עמדו על 7.5%, 9.7%, 6.7% ו-6.0% בחולים בכל אחת מקבוצות הטיפול, בהתאמה. בהשוואה לקו-טיפול ראשון של ביתא-לקטאם עם מקרוליד, ההבדל המתוקן בסיכון לתמותה באשפוז עמד על 1.5% עם ביתא-לקטאם בלבד, 0.9%- עם פלאורוקווניולונים ו-1.9%- עם ביתא לקטאם בשילוב דוקסילין. החוקרים לא זיהו הבדל מובהק סטטיסטית בשיעורי התמותה באשפוז בין ביתא-לקטאם עם מקרוליד לעומת פלאורוקווינולונים או משלב ביתא-לקטאם עם דוקסילין, אך ההבדל של 1.5% לעומת ביתא לקטאם בלבד העיד על הבדל קטן אך משמעותי קלינית.

חציון משך האשפוז בבית החולים עמד על 4.6 ימים עם משלב ביתא-לקטאם ומקרוליד, בהשוואה ל-5.2 ימים עם ביתא-לקטאם בלבד, 4.6 ימים עם פלאורוקווינולונים ו-6.0 ימים עם משלב ביתא-לקטאם ודוקסילין. בקרב חולים שטופלו בביתא-לקטאם תועד משך אשפוז ארוך יותר, רמז לכך שגישת טיפול זו אינה יעילה כמו משטרי הטיפול האחרים. בנוסף, יחס הסיכון לשרוד עד לשחרור מבית החולים עמד על 0.9, בהשוואה למשלב ביתא-לקטאם עם מקרוליד.

ממצאי המחקר תומכים בוויתור על ביתא-לקטאם כקו-טיפול ראשון ותומכים בהמלצה למשלב ביתא-לקטאם עם מקרוליד, פלאורוקווינולונים, או משלב ביתא-לקטאם עם מקרוליד כאפשרויות טיפול יעילות כנגד דלקת ריאות שנרכשה בקהילה.

Chest, Sep 2023

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה